Muun muassa auto- ja teollisuusnostureita valmistavan Kesla Oyj:n mukaan Z-puomiset puutavaranosturit ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina. Perinteisten Z-puomisten nostureiden rinnalle markkinoille on tullut myös ”puolikas Z”, jossa yhdistyvät suorapuomisen ja Z-nosturin edut.
Z-puomisen nosturin kuljetusasento säästää kuormatilaa verrattuna suorapuomisiin nostureihin ja kuormatila voidaan näin ollen hyödyntää täysin puunkuljetukseen. Lisähyöty on Keslan mukaan useita kuutiometrejä. Lisäksi nosturin kuljetusasentoon ajaminen on helpompaa, kun nosturille ei tarvitse tehdä koloa kuormaan.
”Jos suorapuomiselle nosturille ei tehdä koloa kuormatilaan, vaan se asetetaan kuormatilan päälle, voi yhdistelmän korkeus yllättää siltojen kohdalla. Z-mallisessa nosturissa tätä huolta ei ole”, toteaa liiketoimintajohtaja Ari Pirhonen Kesla Oyj:stä.
Z-puomisten nostureiden kysyntä on Keslan kokemuksen mukaan noussut muutaman viime vuoden aikana merkittävästi, joskin niiden kysyntä eri maissa vaihtelee paljon. Kotimaassa kysyntä on noussut siten, että Kesla arvioi Z-puomisten nostureiden osuuden olevan yrityksen myymistä nostureista jo lähellä 40 prosenttia. Z-nostureita löytyy yrityksen tuotevalikoimasta 5 tonnimetrin kokoluokasta 24 tonnimetrin luokkaan. Z-puomiset nosturit asennetaan yleensä vetoauton perään, mutta poikkeuksena ovat isoimmat mallit, jotka yleensä asennetaan kuorma-auton hytin taakse. Z-nostureihin on saatavana Kesla Vision -hytti aina 17 tonnimetrin kokoluokkaan asti, ja sitä suuremmat nosturit varustellaan avohallintalaitteella.
Muutama vuosi sitten Kesla toi markkinoille niin sanotut puolikkaat zetat. Niissä on käytetty suorapuomisen nosturin kääntölaitetta, mutta itse nosturi on Z-mallinen. Nosturin kääntökeskiö asettuu leveyssuunnassa auton keskelle, jolloin nosturin ulottuma molemmille puolille autoa on sama. Mallia voidaan kuljettaa myös puomi suorana kuormatilassa. Nosturin mitat kuljetusasennossa eivät merkittävästi poikkea normaalin ja puolikkaan Z-nosturin välillä, mutta asennuspaikka vaikuttaa siihen, että puolikkaan Z-nosturin kuljetusasennon on Keslan mukaan oltava hieman viisto. Nosturi myös vie vetoauton pituussuunnassa hiukan perinteistä Z-nosturia enemmän tilaa. Z-nosturissa on merkittävästi erilainen geometria suorapuomisiin verrattua, mikä voi yllättää käyttäjän.
”Z-nosturin hankintaa suunnittelevien kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa nosturia ennen ostopäätöstä, sillä z-nosturin käyttö poikkeaa suorapuomisen käytöstä”, Pirhonen huomauttaa.
Keslan nosturimallistossa puolikkaita Z-nostureita on saatavana integroidulla tukijalkapalkilla 11–12 tonnimetrin luokassa ja erillisellä tukijalkapalkilla 12–17 tonnimetrin luokassa.
”Kuten muissakin nostureissamme, myös puolikkaissa Z-nostureissa ehdottomasti suosituin kokoluokka on kasvanut viime vuosina 12 tonnimetriin”, Pirhonen kertoo.