Alkanut vuosi 2025 toi muutoksia muutamiin ajopiirtureita koskeviin käytäntöihin EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin puitteissa. Yleisimmin huomioitavana seikkana työajan seurantajakso muuttui 28 päivästä 56 päivään, mikä tuntuu muun muassa piirturitulosteiden tai piirturilevyjen pidempänä mukanapitovelvoitteena. 

Merkittävämmin päivittyivät kansainvälisten kuljetusten käytänteet. Vuoden alusta lähtien sekä analogiset piirturit että ensimmäisen sukupolven digipiirturit on viimeistään pitänyt korvata toisen sukupolven kakkosversion älykkäällä ajopiirturilla. Toisen sukupolven ykkösversioilla on tosin vielä tovi aikaa, sillä ne on ulkomaanliikenteessä korvattava toisen polven kakkosversioilla 18.8.2025 mennessä. 

Ensi vuoden puolivälissä on tiedossa lisää hienosäätöä, sillä 1.7.2026 kevyillä tavara-autoilla harjoitettavat kansainväliset kuljetukset liittyvät ajo- ja lepoaikasääntelyn piiriin. Tällöin piirturin käyttövelvollisuus alkaa näin ollen koskea myös kokonaismassaltaan 2,5–3,5-tonnisia tavarankuljetukseen käytettäviä tavara-ajoneuvoja.