Volvo Trucks julkisti aloittavansa FL- ja FE-sähkökuorma-autojen myynnin tietyillä Euroopan markkina-alueilla, joihin Suomi ei tosin vielä kuulu. Yritys kertoo vastaavansa näin kestävän kehityksen mukaiseen kysyntään kaupunkikuljetuksissa.
Volvolta kerrotaan, että pakokaasupäästöjen poistuminen ja hiljainen äänitaso ovat etuja, joita sähkökuorma-autot pystyvät tarjoamaan kaupunkialueilla suoritettaviin työtehtäviin. Äänitason lasku mahdollistaa esimerkiksi kuljetusten ja jätteenkeruun aloittamisen jo yöaikaan. Lisäksi sähkökuorma-autojen etujen uskotaan mahdollistavan aiempaa joustavamman kaupunkisuunnittelun, kun ilmanlaatu ja melutaso ovat paremmalla tolalla. Sähkökuorma-autoa voidaan käyttää myös sisätiloissa olevissa kohteissa ja kaupunkien päästörajoitusalueilla.
Yksi haaste sähkökuorma-autoille on kuormankantokyvyn ja toimintasäteen optimointi. Jonas Olderman, Volvo Trucksin sähköisten kuljetusratkaisujen linjajohtaja kertoo, että Volvon ratkaisut perustuvat asiakaskohtaisiin tarpeisiin, ja ne muodostuvat useista muuttujista, kuten ajosykleistä, kuormakapasiteetista ja reittianalyyseistä. Näiden avulla muodostetaan tapa käyttää akkuja mahdollisimman optimaalisesti.
Volvo FL Electric ja FE Electric on kehitetty läheisessä yhteistyössä asiakkaiden kanssa Göteborgissa. Palaute on Volvon mukaan ollut hyvin positiivista ja kuljettajat ovat olleet vakuuttuneita voimalinjan reagoivuudesta, katkottomasta kiihtyvyydestä ja autojen hiljaisuudesta.
Volvon sähkökuorma-autojen myynti käynnistyy näin aluksi Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa ja Hollannissa, ja sarjavalmistus on määrä aloittaa maaliskuussa 2020. Tuonti Suomeen aloitetaan myöhemmin, tuotantomäärien kasvaessa.
”Alkuvaiheessa tuotantomäärät ovat rajalliset ja Suomen markkinoille tästä alkutuotannosta ei tuoda sähkökuorma-autoja. Tulevien vuosien aikana tulemme toimimaan aktiivisesti Suomen markkinalla täyssähkökuorma-autojen kanssa ja tuomme ne myyntiin Suomeenkin mahdollisimman pian”, Volvo Trucks kuorma-autojen Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.
FL Electricin kokonaismassa on 16 tonnia, FE Electricin puolestaan 27 tonnia.