Vilkkaat liikennetilanteet aiheuttavat päivittäisiä turvallisuusriskejä kevyen liikenteen tienkäyttäjille. Volvo Trucks esittelee kaksi turvajärjestelmää, jotka keskittyvät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suojelemiseen. 

Volvo Trucks kertoo kehittävänsä jatkuvasti aktiivisia turvajärjestelmiään suojatakseen haavoittuvia tienkäyttäjiä kuten pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, sillä yhtiön tavoitteena on edetä kohti pitkän aikavälin visiota: nollaa onnettomuutta Volvo-kuorma-autoilla.  

Viimeisin esimerkki kehityksestä on Volvon aktiivinen sivutörmäysten välttämisavustin, jossa avainsanana on aktiivisuus. Tämä pohjautuu nykyiseen turvajärjestelmään, johon on lisätty nyt aktiivinen jarrutustoiminto. Järjestelmä käyttää tutka-antureita lähestyvien pyöräilijöiden havaitsemiseen, ja voi varoittaa kuljettajaa niistä. Tämän lisäksi se voi nyt myös tarvittaessa jarruttaa aktiivisesti kuorma-autoa välttääkseen törmäyksen pyöräilijöihin, kun kuorma-auto kääntyy matkustajan puolen suuntaan. 

”Kuorma-autot ovat osallisena 15 prosentissa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista ja kaupunkiliikenne voi olla haastavaa jopa kokeneimmalle kuorma-auton kuljettajalle”, sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja. ”Me Volvo Trucksilla pyrimme jatkuvasti parantamaan kuorma-autojemme turvallisuussuorituskykyä suojellaksemme sekä kuljettajaa että muita tienkäyttäjiä. Tämä turvajärjestelmä, jonka tarkoituksena on suojella pyöräilijöitä kaupunkiympäristössä, on yksi uusimmista innovaatioistamme, joka vie meidät askeleen lähemmäksi pitkän aikavälin visiotamme nollaa onnettomuutta Volvo-kuorma-autoilla.” 

Aktiivinen sivutörmäysten välttämistuki on tilattavissa optiona Volvo FH -mallistoon sekä FM- ja FMX-malleihin marraskuusta 2024 lähtien kaikilla markkina-alueilla maailmanlaajuisesti. 

Seuraavan sukupolven hätäjarrutusjärjestelmä jo nyt lainsäädäntöä edellä.

Toinen tuoreista turvallisuusjärjestelmistä on Volvo Trucksin seuraavan sukupolven törmäysvaroitus- ja hätäjarrutusjärjestelmä. Tämä järjestelmä otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2012, ja sitä on Volvon mukaan parannettu jatkuvasti siitä lähtien. Se käyttää sekä kamera- että tutka-antureita kuorma-auton edessä olevan liikenteen tarkkailuun, ja jos törmäysvaara havaitaan, järjestelmä on suunniteltu varoittamaan kuljettajaa ja tarvittaessa jarruttamaan automaattisesti törmäyksen välttämiseksi tai lieventämiseksi.

Uusimpien parannusten ansiosta järjestelmä voi havaita, varoittaa ja jarruttaa muiden ajoneuvojen lisäksi myös havaitessaan jalankulkijat ja pyöräilijät. Se on sertifioitu täyttämään edistyneitä hätäjarrujärjestelmiä koskeva uusi tiukempi eurooppalainen lainsäädäntö*, joka tulee voimaan vasta vuonna 2028. Lisäksi Volvo Trucksin järjestelmän kerrotaan jopa ylittävän tulevan säännöksen niiden liikennetilanteiden osalta, joita se on suunniteltu kattamaan.    

”Olemme iloisia nähdessämme, että lakivaatimukset toteutuvat oman näkemyksemme nollasta onnettomuudesta mukaisesti”, Anna Wrige Berling sanoo. ”Volvo ei kuitenkaan odota lakivaatimuksien voimaantuloa – jatkamme innovointia ja ylitämme lain vaatimukset uusilla toiminnoilla tukeaksemme omia kunnianhimoisia tavoitteitamme.”

Tämä automaattijarrujärjestelmä on vakiovarusteena Euroopassa kaikkiin FH-malleihin, FM- ja FMX-kuorma-autoihin vuodesta 2025 alkaen ja lisävarusteena maailmanlaajuisesti.     

*02 muutossarja YK:n sääntöön nro 131 edistyneistä hätäjarrutusjärjestelmistä (Advanced Emergency Braking Systems AEBS)