Volvo Trucks kehittää ja testaa polttokennosta sähkönsä saavia kuorma-autoja, jotka päästävät vain vesihöyryä ja joiden toimintasäde on verrattavissa dieseliä polttoaineena käyttäviin kuorma-autoihin. Toinen testausvaihe on tulossa muutaman vuoden kuluttua, ja se sisältää asiakastestejä yleisillä teillä.
Volvo Trucks tiedottaa, että sen kehittelemien polttokennosähkökuorma-autojen testaus kaupallisessa liikenteessä alkaa vuonna 2025 valituilla asiakkailla Pohjois-Euroopassa. Tämän jälkeen testiohjelmassa seuraa tulevina vuosina enemmän kuorma-autoja ja maita.
Vetykäyttöisten polttokennosähkökuorma-autojen odotetaan soveltuvan erityisen hyvin pitkän matkan kuljetuksiin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset.
”Uskon, että testit tuovat esiin polttokennosähkökuorma-autojen mahdollisuudet. Testit ajetaan vaativassa ja ankarassa ilmastossa, ja se antaa meille myös loistavan mahdollisuuden ajaa jopa 65 tonnin kokonaispainoilla”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President Global Product Management.
Testien tavoitteena on tarkastella kaikkia kuorma-auton toiminnan eri puolia, mukaan lukien komponentteja, käsittelyä ja kuljettajakokemusta.
Polttokenno tuottaa oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry. Volvon kehittelemät vetysähkökuorma-autot käyttävät kahta polttokennoa, joiden kapasiteetti tuottaa 300 kW tehoa ja joiden tankkausaika on alle 15 minuuttia.
Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa, ja vaikka sillä on monia etuja, haasteita on edelleen. Näistä suurimpia ovat varsinkin laajamittaisen ”vihreästi” tuotetun vedyn tarjonta kuten myös tankkausinfrastruktuuri. Vedyn puutteen vuoksi testien aikana uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa ns. vihreää vetyä tullaan tankkaamaan asiakkaan kotiterminaalilla.
”Odotamme vihreän vedyn tarjonnan kasvavan merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, koska monet teollisuudenalat ovat riippuvaisia siitä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Polttokennokuorma-autot ovat tärkeitä pidemmissä ja raskaammissa kuljetuksissa muutaman vuoden kuluttua”, Jessica Sandström sanoo.
Polttokennot toimittaa cellcentric – Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.