Pelkästään vesihöyryä päästävistä vetykäyttöisistä polttokennokuorma-autoista tulee tärkeä osa Volvo Trucksin päästötöntä tuotevalikoimaa. Nyt ajoneuvot ovat ylittäneet tärkeän virstanpylvään – koeajon yleisillä teillä.
Viime vuonna Volvo Trucks esitteli polttokennosähköautonsa ensimmäistä kertaa. Nämä päästöttömät kuorma-autot tuottavat oman sähkönsä vedystä ja voivat kulkea pitkiä matkoja, joten ne sopivat pidempiin kuljetustehtäviin.
Nyt kuorma-autoja on testattu ensimmäistä kertaa yleisillä teillä. Ja jotta testit olisivat erityisen haastavia, ne on suoritettu napapiirin yläpuolella Pohjois-Ruotsissa, eli erittäin kylmässä ilmastossa.
”Kuorma-autot liikennöivät seitsemänä päivänä viikossa ja kaikissa sääolosuhteissa. Pohjois-Ruotsin ankarat olosuhteet yleisillä teillä, joissa on jäätä, tuulta ja paljon lunta, muodostavat ihanteellisen testausympäristön”, sanoo Helena Alsiö, Volvo Trucksin voimansiirron tuotehallinnasta vastaava johtaja. ”Olen iloinen voidessani kertoa, että testit sujuvat hyvin, mikä vahvistaa testit, jotka teimme etukäteen, sekä digitaalisesti että suljetulla testiradallamme lähellä Göteborgia.”
Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot sopivat Volvo Trucksin mukaan erityisen hyvin pitkille matkoille ja kun pelkkä akkukäyttö ei ole vaihtoehto: esimerkiksi maaseudulla, jossa latausinfrastruktuuria ei ole.
Kaupallisesti saatavilla tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla
Volvo kertoo tarjoavansa tällä hetkellä alan laajimman akkusähkökuorma-autojen tuotevalikoiman kuudella sarjatuotannossa olevalla mallilla, jotka palvelevat hyvin monenlaisia kuljetustarpeita kaupunkien sisällä ja niiden välillä.
Polttokennosähkökuorma-autot tulevat saataville tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla. Testit kuljetusliikkeiden kanssa alkavat muutama vuosi ennen kaupallista lanseerausta.
Nopeuttaakseen kehitystä Volvo Group on yhdistänyt voimansa Daimlerin kanssa kehittääkseen ja tuottaakseen polttokennojärjestelmiä, jotka on räätälöity raskaisiin ajoneuvoihin.
Faktatiedot
Volvon vetykäyttöiset polttokennokuorma-autot käyttävät kahta polttokennoa, joiden kapasiteetti on 300 kW sähkötehoa.
Vihreä vety on loputon luonnonvara, jota tuotetaan käyttämällä uusiutuvia energialähteitä, kuten tuulta, vettä ja aurinkoa.