Uusilla moottori- ja voimansiirtopäivityksillä 11- ja 13-litraisten segmentissä pyritään Volvo Trucksin mukaan vähentämään polttoaineenkulutusta ja parantamaan ajettavuutta.
”Polttoaineenkulutuksen pienentäminen on tärkeää kaikille kuljetusyrityksille, mutta erityisen tärkeää se on kaukoliikenteessä. Samalla halutaan saavuttaa korkea suorituskyky. Nyt voimansiirtoteknologiamme uusimpien parannusten myötä on mahdollista sekä vähentää polttoaineenkulutusta että parantaa ajettavuutta”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund sanoo.
Volvolta kerrotaan, että alhaisesta polttoaineenkulutuksestaan tunnettu I-Save-toiminnolla varustettu Volvo FH saa samat päivitykset myös moottoriin ja voimansiirtoon. Vuonna 2020 polttoainetestissä Green Truck Award -testireitillä Münchenin pohjoispuolella Saksassa se saavutti kaikkien aikojen parhaan tuloksen polttoaineenkulutuksella 22,7 litraa 100 km:llä ja keskinopeudella 80,35 km/h. Useat riippumattomat ammattilehdistötestit Ranskassa ovat tänä vuonna vahvistaneet johtavan aseman polttoainetehokkuudessa. Nyt ennätyslukuja voidaan valmistajan mukaan parantaa entisestään.
”Meillä on jo paljon todisteita kuljetusyrityksiltä, jotka vahvistavat Volvo FH:n alhaisen kulutuksen I-Savella. Olemme siis todella innoissamme siitä, kuinka uudet voimansiirtoparannukset tekevät I-Savella varustetusta Volvo FH:sta entistä polttoainetehokkaamman, mikä tarkoittaa suoraan asiakkaillemme parempaa tulosta. Uusien päivitettyjen voimansiirtojen myynti on alkamassa pian”, Magnus Björklund kertoo.
Kun I-Shift lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 2001, Volvo Trucks vahvisti vahvan uskonsa kytkinpohjaiseen vaihteistojärjestelmään tehokkaimpana automaattisen vaihteenvaihdon mallina. Sittemmin yli miljoona kuorma-autoa on myyty maailmanlaajuisesti I-Shift-teknologialla. Nyt lisättävät merkittävät ajettavuuden parannukset saavutetaan uudella tavalla, jolla I-Shift-vaihteisto on vuorovaikutuksessa moottorin kanssa. Päivitetyssä I-Shiftissä käytetään uutta vaihteenvaihtostrategiaa, joka ei ainoastaan takaa nopeampaa vaihtamista, vaan Volvo Trucksin mukaan myös tasaisemman ja harmonisemman ajokokemuksen.
Pienempi polttoaineenkulutus saavutetaan vähentämällä kitkaa moottorissa ja parannetulla palamisprosessilla. Moottorin vääntömomenttia ohjataan älykkäästi päivitetyn I-See-ominaisuuden avulla, joka optimoi moottorin suorituskyvyn ottamalla huomioon edessä olevan tien pinnan ja ajoneuvon painon, valmistaja tiedottaa.
”Volvon insinöörit ovat todella onnistuneet tuomaan merkittäviä uusia parannuksia jo valmiiksi pitkälle kehitettyyn voimansiirtoon. Vaikka on hieman liian aikaista kertoa tarkkoja lukuja, voimme sanoa, että asiakkaiden kanssa tekemämme kenttätestit ovat erittäin lupaavia”, Magnus Björklund jatkaa.
Volvo Trucks aikoo fossiilittomaksi
Volvo Trucksin tavoitteena on, että sähköautot muodostavat puolet sen myynnistä vuonna 2030 ja kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2040, kaikkien myytävien Volvo-kuorma-autojen tulee olla fossiilivapaita. Polttomoottori jatkaa rooliaan, ja näiden voimansiirtojen uusien edistysaskelten ansiosta parantunut tehokkuus on yksi tärkeä tapa vähentää CO2-päästöjä.
”Olemme sitoutuneet Pariisin ilmastonmuutosta koskevaan sopimukseen ja teemme määrätietoisesti töitä maantiekuljetuksiin liittyvien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi”, Magnus Björklund toteaa.