Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) ja DHL Supply Chain ovat ottaneet seuraavan askeleen kohti kuljetusalan muutosta aloittamalla autonomisen liikenteen USA:ssa. Hankkeessa hyödynnetään tätä varten rakennettua, mutta tuotantovalmista Volvo VNL Autonomous -rekkaveturia, jossa on Aurora Driver -autonomiajärjestelmä.

Volvon, DHL:N ja Auroran yhteistyöhankeen uusin vaihe on merkittävässä roolissa, kun tutkitaan autonomisen logistiikkajärjestelmän käyttöönottoa isommassa mittakaavassa. Nyt käyttöön otetussa Volvo VNL Autonomous -rekkaveturiratkaisussa autonomisesta ohjaamisesta vastaa Aurora Driver -järjestelmä, mutta mukana istuu edelleen myös ihminen eli turvakuljettaja, joka ottaa ohjat heti, jos tarve niin vaatii. Tai kuten virallinen sanamuoto kuuluu, ”turvakuljettaja tarkkailee järjestelmän suorituskykyä ja varmistaa saumattoman integroitumisen olemassa oleviin logistiikkaverkostoihin.”

Nyt käynnistetyssä autonomisen logistiikan vaiheessa kuljetetaan DHL Suppy Chainin rahtia kahdella reitillä, Dallasista Houstoniin ja Forth Worthista El Pasoon.

Volvo VNL Autonomous kerrotaan olevan suunniteltu alusta alkaen turvallisuuden ehdoilla ja sisältävän kriittisten järjestelmien päällekkäisiä turvajärjestelmiä. Autonomisissa kuorma-autoissa tällaisen päällekkäisyyden on aikaa myötä tarkoitus korvata ihmiskuljettaja erilaisilla varmuusjärjestelmillä, jotka voivat automaattisesti ottaa hallinnan siinä tapauksessa, että ensisijaiset järjestelmät pettävät tai niiden eteen tullee ongelma, jota ne eivät pysty selvittämään.

Volvon mukaan Aurora Driver on tuottanut tällaista tekniikkaa, ja auto onkin varustettu tehokkailla sensoreilla, mukaan lukien korkean resoluution kameroilla, kuvantavalla tutkalla ja pitkän kantaman lidarilla. Muun muassa näiden kapineiden kerrotaan mahdollistavan turvalliset autonomiset toiminnot moottoritienopeuksilla.

Hankkeen tiimoilta ei toki vielä aivan heti lähdetä kampeamaan kuljettajia kokonaan pois ohjaamosta, mutta sen uskotaan tarjoavan helpotusta alaa USA:ssa vaivaavaan kuljettajapulaan. Sillä vaikka kuljettaja olisi yhä ohjaamossa, autonomia voi vähentää merkittävästi työn fyysistä ja henkistä rasitusta, näin parantaen elämänlaatua ja lisäten työtyytyväisyyttä, Volvolla uskotaan.