Useissa saksalaisten kuorma-autolehtien suorittamissa riippumattomissa testeissä I-Savella varustettu Volvo FH voitti polttoainetaloudellisuudessa, kun tarkasteltiin dieselin ja AdBluen kulutusta, vaikka testatusta kuorma-autosta puuttuivat vielä Volvon viimeisimmät polttoainetehokkuuspäivitykset.
Nykyään kuljetusliikkeet kiinnittävät huomiota polttoaineen hintaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Pelkästään dieselin hinta ei ole noussut viime aikoina – monet kuljetusyritykset kärsivät myös AdBluen yli kaksinkertaistuneista hinnoista.
”Uuteen kuorma-autoon investoitaessa on tärkeämpää kuin koskaan tarkastella kuorma-autojen kokonaisenergiankulutusta”, sanoo Peter Franzén, Volvo Trucksin moottoreiden tuotepäällikkö.
Riippumattomat saksalaiset aikakauslehdet ”Trucker” ja ”Transport” testasivat hiljattain I-Savella varustettua Volvo FH 500 muita suurten eurooppalaisten kilpailijoiden kuorma-autoja vastaan. Volvo tuli voittajaksi molemmissa polttoainetaloutta koskevissa testeissä, kun tarkasteltiin dieselin ja AdBluen kokonaiskulutusta. Pienestä kulutuksesta huolimatta Volvo-kuorma-auto piti myös Truckerin testissä erittäin korkean keskinopeuden ja Transport-lehden testissä jopa päihitti kilpailijat nopeudella.
”Insinöörimme ovat onnistuneet yhdistämään suuren nopeuden erittäin alhaiseen polttoaineenkulutukseen, mikä on upea saavutus. Usein on valittava jompikumpi, mutta olemme osoittaneet, että voit yhdistää taloudellisuuden ja suorituskyvyn”, Peter Franzén kertoo. ”Vielä vaikuttavampaa on, että onnistuimme olemaan molemmissa testeissä parhaita polttoainetalouden suhteen, vaikka testatussa kuorma-autossa ei ollut uusimpia polttoainepäivityksiämme, jotka alentavat polttoaineenkulutusta vielä muutamalla prosenttiyksiköllä!”
Testatussa Volvo FH:ssa oli I-Save, joka yhdistää erilaisia voimansiirto- ja ohjelmisto-ominaisuuksia parantaakseen polttoainetaloutta mahdollisimman paljon. I-Saven sydän on turbo compound -moottori, jonka avulla on mahdollista ajaa alhaisilla kierroksilla ja suurilla vaihteilla pidempään. Hiljattain lanseeratuilla parannuksilla I-Save voi kumulatiivisesti Volvo Trucksin mukaan olla jopa 13 % polttoainetaloudellisempi verrattuna kulutukseen I-Saven tullessa käyttöön vuonna 2019.
”Parantaaksemme polttoainetehokkuutta olemme nyt ottaneet Volvo FH:n I-Saven kanssa askeleen pidemmälle varmistaaksemme moottorin täydellisen optimoinnin. Ottaen huomioon historiallisesti korkeat energiahinnat, ei ajoitus voisi olla parempi”, Peter Franzén linjaa lopuksi.
Tietoa uusista polttoainetalouspäivityksistä
Moottoreiden palamisprosessia on parannettu entisestään mukauttamalla suuttimet, puristus ja nokka-akseli erityisesti uusiin aaltokuvioituihin mäntiin. Myös kokonaispaino ja sisäinen kitka ovat vähentyneet. Turboahdin ja öljypumppu on päivitetty, ja myös öljy-, polttoaine- ja ilmansuodattimissa on patentoituja parannuksia suorituskyvyn parantamiseksi.
Päivitetty moottori toimii yhdessä älykkään ja automatisoidun I-Shift-vaihteiston kanssa, joka on Volvo Trucksin mukaan nyt jopa 30 % nopeampi. Nopeampi reagointi parantaa entisestään polttoainetaloutta, ajettavuutta ja ajon tasaisuutta.
I-Torque on uusi, älykäs vääntömomenttiohjelmisto, joka lisää energiatehokkuutta analysoimalla tulevia tienpinnanmuotoja I-See-toiminnolla ja sovittamalla ajon todellisen reitin mukaan. I-See käyttää suunniteltua reittiä koskevia tietoja hyödyntääkseen kuorma-auton liike-energiaa parhaalla mahdollisella tavalla ajettaessa mäkisessä maastossa. Uusi I-Torque-ohjelmisto optimoi sekä vaihteen valinnan että moottorin vääntömomentin. Volvo Trucks tiedottaa, että toiminto tarkastelee edessä olevaa tietä ja arvioi tienpinnanmuotoja ja ajoneuvon painon, päättääkseen tarkalleen, kuinka paljon vääntömomenttia moottori tarvitsee ja milloin ajaakseen korkeimmalla mahdollisella polttoainetehokkuudella.
Pitkiä matkoja ajettaessa kuorma-auton aerodynamiikalla on tärkeä rooli polttoainetalouden kannalta. Tästä syystä on myös tehty useita keskeisiä muutoksia ilmavirran parantamiseksi, mukaan lukien tiiviimmät raot ohjaamon etuosaan ja pidempi oven jatke.