Toisinaan on hyvä ottaa vähän kauempaakin katsausta tuoreisiin tuotteisiin. Amerikan suunnalla Volvo Trucks North America on julkistanut täysin uuden Volvo VNL:n, ja eron kyllä huomaa paitsi edeltäjiin, myös tietenkin meidän tieverkollamme nähtävään kalustoon.
Volvo Trucks North America on lanseerannut täysin uudelleen muotoillun Volvo VNL:n ja lupaa näin asettaa uudet alan standardit raskaalle kuorma-autolle. Uudistuksiksi mainitaan nykytyylin mukaan tietenkin parempi kokonaisarvo asiakkaalle, kuljettajan lisääntynyt tuottavuus, turvallisuusparannukset ja lisääntynyt kestävyys. Ulkoisesti on haettu seuraavan sukupolven aerodynamiikkaa, ja uusi VNL parantaa polttoainetehokkuutta näin ollen valmistajan mukaan jopa 10 %. Volvo VNL on suunniteltu vastaamaan Pohjois-Amerikan markkinoiden haasteisiin ja vaatimuksiin, ja autot valmistetaan Volvo Trucksin New River Valleyn tehtaalla Dublinissa, Virginiassa.
Volvolta kerrotaan, että suunnittelu aloitettiin kuvainnollisesti tyhjältä paperiarkilta ja analysoiden perusteellisesti trendejä ja muutoksia, jotka vaikuttavat toimialaan ja asiakkaiden tarpeisiin. Tähän luettiin mukaan myös tulevaisuuden kestävän kehityksen ja kuljetusten vaatimukset. Volvolta muistutetaan, että Volvo VN:n ensimmäisen sukupolven julkaisu vuonna 1996, asetti sen ”epätavallisen” aerodynaamisen korimallin myötä uuden standardin Pohjois-Amerikan kuorma-autoteollisuudelle. Osaltaan samaa muutosta ajettiin myös vuonna 2007, kun Volvo esitteli I-Shiftin Pohjois-Amerikassa, kannustaen alaa siirtymään kohti automaattisia manuaalivaihteistoja. Joten mitähän on sitten luvassa tällä kierroksella, kun Volvo kehuu kyseessä olevan täysin uuden VNL:n?
Standardeja luomassa.
Uusi Volvo VNL on valmistajan mukaan jatkossa alusta kaikille tuleville teknologioille, mukaan lukien akkusähkö-, polttokenno- ja polttomoottoriversiot. Mukaan tulee nyt Pohjois-Amerikan yleisesti 12 voltin normista poiketen 24 voltin sähköjärjestelmä. Tämä auttaa minimoimaan akku- ja sähkövikoja ja parantamaan huollettavuutta sähköongelmien paikantamisessa ja korjaamisessa, Volvolta kerrotaan. Myös aktiiviset turvallisuusominaisuudet, jotka nyt esitellään, ovat Volvon mukaan jatkossa standardi täysin autonomisten kuorma-autojen tulevalle kaupallistamiselle. Uudella Volvo VNL koetaankin olennaiseksi osaksi Volvo Trucksin näkemystä nollapäästöistä ja nolla onnettomuudesta.
Polttoainetehokkuutta kautta linjan.
Polttoainetehokkuuteen on puututtu ensinnäkin aerodynaamisen vastuksen kautta: uuden VNL:n virtaviivaisempi ja kulmikkaampi, kiilamainen ohjaamo, jossa on merkittävästi uusittu tuulilasi, on Volvon mukaan avaintekijä polttoainetehokkuuden parantamisessa jopa mainitun 10 % verran. Aerodynaamisia lisähyötyjä luotiin kaarevalla ja liimatulla tuulilasilla, tiukemmilla välyksillä ns. turbulenttisten ilma-alueiden, kuten pyöränaukkojen, puskurin ja konepellin ympärillä, alustan suojuksilla ja vetoauton sekä perävaunun tiukemmalla välillä.
Myös voimansiirtotarjontaan tehtiin merkittäviä parannuksia. Uudessa Volvo VNL:ssä on uusimman sukupolven D13-moottori, joka parantaa valmistajan mukaan polttoainetehokkuutta, suorituskykyä ja kestävyyttä. D13-moottorista on saatavana neljä hevosvoimaluokkaa, jotka vaihtelevat välillä 405-500 hv ja kolme vääntömomenttiluokkaa 1020 -2652 Nm:n alueella. Nämä eri tehovaihtoehdot on suunniteltu sopimaan erilaisiin käyttösovelluksiin, ja käytössä on parannettu ja optimoitu I-Shift-vaihteisto, jossa on jopa 30 % aiempaa nopeammat vaihtonopeudet. Yhdistettynä I-Torque-voimansiirtoratkaisuun D13 voi saavuttaa entistä suuremmat polttoainesäästöt, luokkansa parhaan monipuolisuuden ja ajettavuuden, Volvolta kommentoidaan.
Kattavasti turvaominaisuuksia.
Turvallisuutta haetaan uusilla ja toisaalta myös parannetuilla aktiivisiilla ja passiivisilla turvaominaisuuksilla. Uuden VNL:n myötä on tarjolla Volvon mukaan useita luokkansa johtavia aktiivisia turvajärjestelmiä, mukaan lukien Volvo Active Driver Assist Plus Pilot Assistilla, joka tarjoaa aktiivisen kaistakeskityksen. Volvo Active Driver Assist Plus on varustettu Volvo Dynamic Steering -ohjauksella, joka parantaa ohjausta kaikilla nopeuksilla, myös peruuttaessa, lisää vakautta kaikilla tienopeuksilla ja mukautuu sivutuulen, maantien muotoihin, pehmeisiin pientareisiin tai hätätilanteisiin, kuten rengasvaurioihin, ja kompensoi ne ohjaukselle. Uusi jalankulkijoiden tunnistusominaisuus varoittaa kuljettajaa, kun jalankulkija tai pyöräilijä saattaa olla heidän tiellään tai kuolleissa kulmissa ja aktivoi automaattisen hätäjarrutuksen suoraan kulkureitillä olevien kohteiden tapauksessa.
Uuden Volvo VNL:n tarjoamiin luokkansa johtaviin passiivisiin turvajärjestelmiin kuuluu liimattu ja kaareva tuulilasi, joka tarjoaa panoraamanäkymät. Tämä ei ainoastaan paranna Volvo VNL:n aerodynamiikkaa, vaan se myös parantaa näkyvyyttä kuljettajille, lisää turvallisuutta ja vähentää tuulen melua ohjaamossa. Ohjaamo on suunniteltu Volvo Trucksin törmäystestistandardien mukaisesti, ja se tarjoaa sivuturvatyynyvaihtoehtoja, joko pelkästään kuljettajalle tai myös vänkärille. Tämän mainitaan tapahtuvan Pohjois-Amerikassa ensimmäistä kertaa. Ohjaamot on valmistettu erittäin lujasta teräksestä, joka ohjaa törmäyksen energiaa ja vähentää loukkaantumisriskiä. Lisäksi Volvo Trucksin runkosuunnittelu on mahdollistanut voimansiirron sijoittelun ohjaamolinjan alle kuljettajan suojaamiseksi. E-Call, innovatiivinen uusi turvaominaisuus, yhdistää kuljettajan hätäpalveluihin, mikäli matkapuhelinyhteys on saatavilla, ja lähettää tarkat sijaintitiedot. Tämä tapahtuu automaattisesti auton kaatuessa tai turvatyynyn lauetessa.
Kuljettaja keskiössä.
Uusi Volvo VNL on suunniteltu kuljettajaa ajatellen optimoimaan mukavuuden, tehokkuuden ja turvallisuuden niin työskentelyn, autossa asumisen kuin lyhyemmänkin levon aikana. Uusi, valinnainen ilmajousitusjärjestelmä GRAS (Global Rear Air Suspension) käyttää kahta vakaajatankoa vähentämään kallistus- ja kaltevuuskulmia, parantamaan sivuttaisvakautta ja minimoimaan tien iskuja säilyttäen tasaisen ajokorkeuden. GRAS-järjestelmän luvataan tarjoavan erinomaisen ajolaadun, vakauden ja ajettavuuden uudelle Volvo VNL:lle. GRAS ja sitä tukeva Volvo Smart Suspension -ohjelmisto pelaavat yhteen Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmän kanssa. Valmistajan mukaan näin tarjotaan tarkka ohjaus ja vähennetään kuljettajan väsymystä kuormasta, maastosta, tien kunnosta ja moottorin vaihtelevista vääntömomenteista riippumatta. GRAS yhdessä Volvo Smart Suspension -jousituksella mahdollistaa myös kolme eri tallennettavaa korkeusasetusta jousituksen säätämiseksi erilaisiin lastaus- ja purkuolosuhteisiin.
Taukoilmastoinniksi on asennettu uusi erittäin hiljainen ja integroitu Volvo Parking Cooler, joka käyttää ohjaamon ilmastointijärjestelmää pysäköinnin aikana. Järjestelmä parantaa lepokokemusta poistamalla tyhjäkäynnistä johtuvaa melua ja tärinää sekä helpottaa pysäköintiä alueilla, joilla joutokäynti on kielletty.
Myös ohjaamoa on pyritty tekemään mahdollisimman viihtyisäksi ja kodikkaaksi: uudessa VNL:ssä on äskettäin esiteltyjä tai huomattavasti aiemmasta parannettuja mukavuuksia, kuten valinnainen kokoontaitettava kerrossänky, joka mahdollistaa helpon pääsyn ruokailutilaan, monitoimiohjauspaneeli ohjaamon takaosassa, parannettu eristys ilmastoinnissa, melunvaimennus, suurempi jääkaappi ja tarpeeksi virtavaihtoehtoja tukemaan kaikkia laitteita.
Uuden Volvo MyTruck -sovelluksen avulla kuljettajat voivat pitää yhteyttä kuorma-autoonsa näkemällä arvioidun jäljellä olevan polttoaineen, DEF-tasot ja jäähdytysnesteen tasot sekä vastaanottamalla ilmoituksia mahdollisista ongelmista. Lisäksi sovelluksen avulla voi ajastaa ilmastoinnin käynnistymään jo etukäteen, jotta ohjaamo saavuttaa halutun lämpötilan ennen työpäivän alkua.
Uusi Volvo VNL -mallisto on jaettu neljään varustelutasoon – Core, Edge, Edge Black ja Ultimate. Tarjolla on myös kuusi ohjaamokokoonpanoa, joissa makuutilan pituus ilmoitetaan tuumina:
VNL 300 päiväohjaamo
VNL 440 42 tuuman keskikorkea makuuohjaamo
VNL 640 62 tuuman keskikorkea makuuohjaamo
VNL 660 62 tuuman täyskorkea makuuohjaamo
VNL 840 74 tuuman keskikorkea makuuohjaamo
VNL 860 74 tuuman täyskorkea makuuohjaamo