Iveco on tänään julkistanut uuden S-Wayn, jonka ytimenä on uusi xC13 Cursor -moottori. Lisäksi mukana on paljon muita uudistuksia, joilla pyritään parantamaan paitsi polttoainesäästöä, myös kuljettajan mukavuutta.
Iveco S-Wayn moottorivalikoiman kärkeen on nostettu uusi xC13 Cursor, jonka on kehittänyt samaan konserniin kuuluva FPT Industrial. Mukaan FPT on paketoinnut mm. edistyksellisen ahtamistekniikan, korkeamman polttoaineen ruiskutuspaineen, uudet ja kevyemmät sylinterit, kampiakselin ja nokka-akselin sekä älykkäät apulaitteet. Uudessa moottorissa on panostettu myös aiempaa vähäisempään kitkantuottoon.
Raskaimpiin tarpeisiin on tajolla 580 hv:n tehon ja 2 800 Nm:n vääntömomentin tuottava moottorivaihtoehto, kun taas 500 hv:n versio, jossa on 2 600 Nm:n vääntömomentti tarjoillaan tehokkuuden maksimoimiseen pitkillä matkoilla, ja sen polttoainetehokkuus paranee jopa 10 % aiempaan malliin verrattuna, ja tähän prosenttilukuun ehdotetaan vielä 4% lisäsäästöä erilaisten uusien teknologiaominaisuuksien käytöllä.
Näit ovat esimerkiksi ennakoiva GPS, joka tunnistaa nyt myös mutkat ja liikenneympyrät ja mukauttaa vakionopeudensäätimen nopeuden sen mukaan. Eco Driving Mode -ajotilaa on optimoitu käyttämällä aiempaa kehittyneempää vaihteenvaihtostrategiaa, parempaa vääntömomentin saatavuutta ja EcoRoll-rullaustoimintoa. Ajotilaa hallitaan etänä telematiikan avulla.
Moottorin painoa on vähennetty 10 %, mikä tekee siitä nyt jopa tuotannosta poistunutta Cursor 11 -moottoria kevyemmän. Kestävyysstandardiksi on nyt asetettu peräti 1,6 miljoonaa kilometriä, mikä on 33 % edeltäjäänsä korkeampi.
Uusi High Performance -moottorijarru mainitaan valmistajan mukaan markkinoiden parhaaksi, ja se on nyt 30 % tehokkaampi, pystyen korvaamaan Intarderin useimmissa ajotilanteissa.
Uusi moottori on yhdistetty 17xHE Meritor -akseliin, ja yhdessä ZF:n 12-vaihteisen TRAXON Gen2 -vaihteiston kanssa pakettia kuvaillaan nopeavaihtoiseksi. Uusi vaihteisto sisältää useita päivityksiä, kuten Shift Assistant -vaihdeavustimen, joka synkronoi vaihdot ja moottorijarrutuksen, sekä Reversing Assistant -peruutusavustimen.
Iveco S-Way ja X-Way -malleissa on nyt uusi vahvistettu ilmajousitus edessä, jossa on suurikapasiteettiset ilmapalkeet ja suurempi yhdeksän tonnin akselimassa. Tätä uutta täysilmakokoonpanoa tarjotaan nyt useampiin alustavaihtoehtoihin, kuten 6×4- ja 8×4-tridem.
6×2-ajoneuvoille odotetaan myös hyötyä uudesta vahvistetusta yhdeksäntonnisesta teliakselista. Raskaampia tehtäviä varten tarjolla on uusittu akseliperä jopa 60 tonnin ajoneuvon kokonaismassoille.
Uusi IVECO S-Way tarjoaa myös paremman polttoainetehokkuuden ja suorituskyvyn maakaasuversiossaan, joka tuottaa 500 hv:n tehon ja 2 200 Nm vääntöä vähentäen samalla polttoaineenkulutusta 10 %.
Iveco kertoo keskittyneensä voimakkaasti kuljettajaan sekä kokonaisvaltaiseen ajokokemukseen. Tämä näkyy Iveco S-Wayn ohjaamoon tehdyissä merkittävissä, kuljettajakeskeisissä parannuksissa, joiden tavoitteena on valmistajan mukaan maksimoida mukavuus ja parantaa kuljettajan kokemusta entisestään.
Parempi asuminen autossa perustuu uuteen sisustukseen, uuteen räätälöitävään kojelautaan, jonka materiaalin ja värin voi valita, sekä täysin digitaaliseen ohjaamoon, jossa on TFT-mittaristo, infotainment-järjestelmä ja peilittömät peruutuskamerat.
Kuljettajan istuma-asentoa on parannettu yhä henkilöautomaisempaan suuntaan uudistetun ergonomian, pienemmän ja pystysuuntaisemman ohjauspyörän sijoittelun sekä laajemman ohjauspyörän säätömahdollisuuden avulla. Uudessa sisustuksessa on kontrastipintoja ja lisää säilytystilaa, sekä loogisesti sijoitetuiksi mainitut katkaisimet. Seisontajarru on sähköinen automaattisella kytkennällä.
Uusi taitettava pöytä kojelaudan matkustajan puolella tarjoaa laskutilaa ohjaamoon. Pöydässä on myös USB-latauspistoke. Sekä ohjaamon sisällä että alla on lisää lokeroita tavaroiden ja papereiden säilyttämiseen. Kojelautapaneelissa on vakiona kaksi USB-liitäntää.
Näkyvyyttä on tuotu matalan kojelaudan ja suurten peilien avulla. Uusi Mirrorcams-vaihtoehto tarjoaa kamerapeilijärjestelmän selkeällä näkyvyydellä, ja nämä ovien yläpuolelle asennetut aerodynaamiset kamerat säästävät myös polttoainetta valmistajan mukaan jopa 1,5 % tavalliseen peiliin verrattuna pienemmän tuulenvastuksen ansiosta.
Asiakkaille luvataan nyt mahdollisuus tehdä Iveco S-Waysta entistäkin yksilöllisempi. Uuden erottuvan kromisävyisen tai tumman metallimattaisen IVECO-logon lisäksi valittavana on kahdeksan etusäleikkövaihtoehtoa. Näihin kuuluvat kiiltävät pinnoitteet, metalliset yksityiskohdat tai korinväriset vaihtoehdot.
Kojelautaan on valittavissa 10- tai 12-tuumainen digitaalinen mittarinäyttö, jonka tietosisältö on muokattavissa kuljettajan yksilöllisten mieltymysten mukaan. ADAS (Advanced Driver-Assistance System) -käyttöliittymän ja täydelliseksi mainitun viihdejärjestelmäintegraation ansiosta tiedot esitetään selkeästi, mikä vähentää kuljettajan kuormitusta havainnoinnin suhteen.
Täysin uusi ja konfiguroitava 10 tuuman tietoviihdejärjestelmän näyttö puolestaan tuo paitsi median myös näppäinohjaimet kuljettajan ulottuville. Responsiivinen näyttö hallinnoi kaikkea ilmastoinnista täysin integroituun Alexa-kokemukseen. Langaton Apple CarPlay ja Android Auto tarjoavat pääsyn kuljettajan älypuhelimen sovelluksiin, ja uusi järjestelmä mahdollistaa myös kahden puhelimen samanaikaisen pariliitoksen Bluetooth-yhteyden kautta.
Nykypäivää ovat toki myös erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Highway Assist auttaa kuljettajaa pysymään keskellä kaistaa havaitsemalla ja korjaamalla liikeradan poikkeamat kameran, aktiivisen ohjauksen ja kapasitiivisen hands-off-tunnistuksen avulla. Mukautuva vakionopeudensäädin Stop&Go varmistaa tasaisen nopeuden ylläpitämisen, pitäen samalla turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Samalla mukaan tulee myös moottorin automaattinen stop and go -ominaisuus.
Tämän lisäksi koko Way-mallistossa on kattava paketti turvallisuusominaisuuksia, kuten kuollutta kulmaa ja liikkeellelähtöä valvova järjestelmä, jotka suojaavat lähellä olevaa kevyttä liikennettä. Muita turvallisuusominaisuuksia ovat kuljettajan uneliaisuuden tunnistus, älykäs nopeusavustin ja alkolukko.