Mercedes-Benzin uudet Actros- ja Arocs-mallistot ovat kiertueella Suomessa syys-lokakuussa. Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 -kiertue alkaa Rovaniemeltä 18.9. ja päättyy Vantaalle 11.10. Kiertueella ovat koeajettavissa uusi Actros ja Arocs sekä mahdollisuus tutustua Mercedes-Benz Uptime ja FleetBoard -kalustonhallintaratkaisuihin.
Koeajokalusto:
- Uusi Actros 2553L, uusien mittojen mukainen täysperävaunuyhdistelmä
- Uusi Actros 2653LS DNA, uusien mittojen mukainen puoliperävaunuyhdistelmä
- Uusi Actros 2653LS -B-linkkiyhdistelmä
- Uusi Arocs 3258 -aura-/kasettiyhdistelmä
- Uusi Arocs 3263 -puutavarayhdistelmä
Kiertueaikataulu:
Ke 18.9. Rovaniemi | Veho, Teollisuustie 62 |
To 19.9. Tornio | Heimo Rautio, Neulojankatu 14 |
Pe 20.9. Oulu | Veho, Kaarnatie 32 |
La 21.9. Oulu | Veho, Kaarnatie 32 |
Ma 23.9. Kokkola | Veho, Indolantie 2 |
Ti 24.9. Seinäjoki | Veho, Puuhaajantie 1, Hyllykallio |
Ke 25.9. Jyväskylä | Veho, Kuormaajantie 55 |
To 26.9. Kuopio | Veho, Takojantie 24, Toivala |
Pe 27.9. Joensuu | E. Hartikainen, Pamilonkatu 31 |
Ma 30.9. Lappeenranta | Veho, Myllymäenkatu 10 |
Ti 1.10. Kouvola | Veho, Koriansuora 15 |
Ke 2.10. Lahti | Veho, Kasaajankatu 8 |
To 3.10. Hämeenlinna | Raskone, Itäportintie 4 |
Pe 4.10. Pirkkala | Veho, Jasperintie 1 |
Ma 7.10. Pori | Veho, Korjaamonkatu 3 |
Ti 8.10. Lieto | Veho, Loukinaistentie 10 |
Ke 9.10. Lieto | Veho, Loukinaistentie 10 |
To 10.10. Raasepori | Veho, Teknikontie 17, Tammisaari |
Pe 11.10. Vantaa | Veho, Ansakuja 3 |
Ajoneuvot ovat koeajettavissa ma-pe klo 10-18 ja la klo 10-15. Koeajoille voi ilmoittautua ennakkoon tästä.
Uuden Actrosin ja Arocsin innovatiiviset avustinjärjestelmät
Uuden Actrosin ja Arocsin vakiovarusteisiin kuuluva PPC-vakionopeudensäädin (Predictive Powertrain Control) toimii valmistajan mukaan entistä tehokkaammin. Järjestelmää voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta. Digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit. Järjestelmän ansioista polttoaineen kulutuksen kerrotaan olevan jopa 5 prosenttia aikaisempaa pienempi.
Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle käyttömukavuutta ja helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston. Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot.
Myös Actrosin yhdistettävyyttä ja toiminnallisuutta esitellään. Älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille.
Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa vakiovaruste. MirrorCam parantaa valmistajan mukaan huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa.
MirrorCamin ansiosta kuljettajalla on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympärille. Näkymä ulottuu myös A-pilarien taakse, jonne perinteisesti muodostuu vaarallinen katvealue. Ratkaisu eliminoi myös kokonaan peilien väärien säätöjen mahdollisuuden: kun auto käynnistetään, kamerat asettuvat automaattisesti optimaaliseen asentoon. Näkymä kattaa auton koko kyljen pituuden, ja peruutuksissa kuljettaja näkee tarkasti perävaunun liikkeet ja etäisyyden peruutuskohteeseen. Järjestelmä lisää turvallisuutta myös taukojen ja yöpymisten aikana: kuljettaja voi milloin tahansa aktivoida MirrorCamin kahdeksi minuutiksi tarkistaakseen näytöistä, liikkuuko joku ajoneuvon ympärillä.
Uuden Actrosin Active Drive Assist –ajoavustin tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu tahattomaan kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.
Active Brake Assist 5 -hätäjarrutusjärjestelmä lisää uuden Actrosin ajomukavuutta ja turvallisuutta sekä vähentää kuljettajan kuormitusta ja peräänajo-onnettomuuksien riskiä. Järjestelmä toimii tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin. Järjestelmä seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti.