Viime toukokuussa julkaistun Toyota Motor Europen ja VDL Groepin välisen yhteistyön tuloksena on syntynyt VDL Groepin ensimmäinen vetykäyttöinen, Toyotan polttokennomoduuleja hyödyntävä kuorma-auto.
Ensimmäistä autoyksilöä, kuvan perusteella edeltävän sukupolven DAF XF:n perustalle rakennettua ajoneuvoa käytetään testaukseen tien päällä ja edelleen jatkuvan tuotekehityksen pohjana.
VDL Groep kertoo valmistavansa ajoneuvoja neljä lisää, ja niitä tulevat käyttämään Toyotan logistiikkakumppaneista VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT sekä Yusen. Nämä logistiikkayritykset tulevat käyttämään vetykäyttöisiä rekkavetureita päivittäisillä reiteillään Belgian, Rankan, Saksan sekä Alankomaiden teillä. Reiteillä on vähintään yksi vedyn tankkausasema.
Osapuolten yhteistyön odotetaan kasvattavan kokemusta siitä, kuinka vetykäyttöinen raskas liikenne toimii Euroopan teillä ja auttaa Euroopan energiasiirtymässä pois fossiilisista energialähteistä. Viisivuotisen kokeilun odotetaan synnyttävän uusia kehitysprojekteja, jotka edelleen edistävät kestävällä tavalla tuotetun vedyn hyödyntämistä Euroopassa.
Projektilla nähdään myös merkittävä vaikutus Toyotan toimintaan yhtiön logistiikan hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2040 mennessä.