Suomessa päästäneen tieverkon osalta pääosin keskimäärin normaalilla kelirikolla ja Etelä-Suomessa normaalia helpommalla, kun puolestaan Pohjois-Suomessa kelirikon ennakoidaan olevan vaikeampi.

Tiestön kelirikkokeväästä ennustetaan lähes koko valtakunnan tasolla normaalia, mutta Pohjois-Suomessa ja Vaasan seudulla kelirikko voi olla vaikeampi. Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla voidaan sen sijaan päästä normaaliakin helpommalla kelirikolla. Paikallisesti kelirikon suhteen voi olla isojakin eroja, ja kelirikon lopullinen vaikeusaste riippuu vielä paljolti kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta.

”Kuluva talvi on ollut hyvin poikkeuksellinen säiden suhteen, ja lumien sulaminen useaan kertaan talven aikana aiheuttaa tyypillisesti routavaurioita tiestölle. Alkutalvella nopeasti ja riittävän syvälle jäätynyt maa on kuitenkin helpottanut tilannetta, kun kelirikolle hankalia jäälinssejä ei ole syntynyt niin paljoa”, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

Talven vaihtelevat kelit ja vesisateet ovat aiheuttaneet päällystevaurioita erityisesti eteläisessä Suomessa. Reikiintymisongelmia voi esiintyä vielä kevään aikana ympäri maata, jos haastavat kelit jatkuvat. Päällysteiden kannalta olisi parasta, että lumi ja jää sulaisivat tasaisesti ja vähitellen.

Sorateiden painorajoituksia ennakoidaan keskitasoisiksi

Sorateillä esiintynee pintakelirikon lisäksi runkokelirikkoa, joka voi aiheuttaa haasteita erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan. Tänä vuonna kelirikkoaika alkanee edellisiä vuosia aikaisemmin.

Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat haastavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko puolestaan näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien onkin sopeutettava ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle. 

”Sorateillä kelirikko näkyy ensin pintakelirikkona ennen runkokelirikolle altista aikaa. Ajamiselle haitallista vaikeaa pintakelirikkoa esiintyy tyypillisesti samoilla teillä, joille voidaan arvioida tulevan painorajoituksiakin. Tiet eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin, mikä voi aiheuttaa ongelmia kelirikkoaikaan”, Pirinen sanoo.

Tiestölle joudutaan asettamaan joka vuosi painorajoituksia kelirikon takia. Tänä vuonna on valtakunnallisesti odotettavissa menneisiin vuosiin verrattuna keskimääräiset rajoitukset, noin 1 400–1 900 kilometriä painorajoitettua tietä. Viime vuonna 2024 painorajoituksia toteutui 2 100 kilometrillä.