Scania Smart Dash on osa Scanian pyrkimystä kohti älykkäämpää ja kestävämpää kuljetusalaa. Uuden Smart Dashin kerrotaan tarjoavan runsaasti mahdollisuuksia ajokokemuksen yksilöllistämiseen, eikä manuaalisia ohjaimia ole unohdettu, vaikka digitalisaatio tulee yhä vahvemmin esille.
”Sen lisäksi, että Smart Dash-kojelauta tarjoaa erinomaisen yleiskuvan ja loputtomat mahdollisuudet kuljettajan palveluiden personointiin, se myös parantaa viestintää ja digitaalisia palveluita kuorma-autossa ja sen ympäristössä”, sanoo Scanian kuorma-autoliiketoiminnan johtaja Stefan Dorski. ”Scanian kuorma-autot voidaan nyt integroida tiiviisti kaikkeen kalustonhallintajärjestelmästä varsinaiseen ajoympäristöön ja erilaisiin pilvipohjaisiin palveluihin, jotka parantavat turvallisuutta, käyttöastetta ja tuottavuutta.”
Scania Smart Dash -kojelaudassa on aina kaksi näyttöä: kuljettajan edessä oleva kuljettajan näyttö ja keskimmäinen tietonäyttö, eli kosketusnäyttö, joka on saatavana kahdessa koossa – 10,1 tai 12,9 tuumaa. Kuljettaja voi ohjata järjestelmää kosketusnäytön kautta, painamalla painikkeita tai ääniohjauksella. Scania kertookin kehittäneensä fyysisten ja digitaalisten hallintalaitteiden tasapainoisen yhdistelmän, jossa vältetään yleinen virhe piilottaa tärkeät toiminnot yhden tai kaksi tasoa alemmas eri valikoihin.
”Eniten käytettyjen toimintojen pitäisi tietenkin olla helposti saatavilla”, sanoo Scania kuorma-autojen tuotepäällikkö Eduardo Landeo. ”Kyse on parhaan mahdollisen kokemuksen tarjoamisesta kuljettajille ja sen varmistamisesta, että uusi teknologia tukee aina kuljettajia sen sijaan, että ärsyttäisi heitä tai aiheuttaisi ajamiseen ylikuormitusta. Tai pahimmassa tapauksessa jopa luoda tilanteita, joissa heidän huomionsa harhailee tieltä ja ohjaa katsetta säätämään auton perusasioita, kuten sisälämpötilaa.”
Scanian uusin ns. Street Smart -kuorma-autosukupolvi tarjoaa monia turvallisuustoimintoja vakiovarusteena Euroopan markkinoille. Lisäksi on tarjolla useita turvallisuutta lisääviä toimintoja, jotka ylittävät lakisääteiset vähimmäisvaatimukset. Yksi esimerkki on suojattoman tienkäyttäjän havaitseva hätäjarrutusavustin (Advanced Emergency Braking for Vulnerable Road Users AEB VRU); sen sijaan, että ajoneuvo vain varoittaisi, että kuorma-auton edessä on jalankulkija, se tekee tarvittaessa myös törmäyksen estävän jarrutuksen.
”Uuden Smart Dash -kojelaudan käyttöönoton myötä avaamme myös uudet digitaaliset ja yhdistetyt palvelut, jotka hyödyttävät sekä kuljettajia että kaluston omistajia ja kalustopäälliköitä”, Landeo sanoo. ”Älykkäät ja turvalliset kuorma-autot lisäävät tuottavuutta, vähentävät onnettomuuksia ja parantavat kuljettajien turvallisuutta. Kuljettaja kokee, että hänen työvälineensä todella tukee häntä. Uusi Smart Dash tarjoaa kaiken kuorma-autoa ja mahdollisia vaaroja koskevat tiedot yleisopastuksesta kuljettajan suosikkitoimintoihin kristallinkirkkaasti.”
Asiakkaiden odotukset yhdistetyistä ajoneuvoista ja aktiivisista turvallisuusominaisuuksista kasvavat jatkuvasti. Scania Smart Dash vastaa näihin odotuksiin käyttäjäystävällisellä ja modulaarisella digitaalisella käyttöliittymällään, joka sisältää sekä langattomat päivitykset että nopeat 5G-mahdollisuudet. Turvallisuusjärjestelmien tarjoama jatkuva tuki on kuljettajan paras työkalu vakavien onnettomuuksien välttämiseen.
”Riippumatta siitä, kuinka kokenut tai huolellinen kuljettaja on, kaiken teillä vietetyn ajan myötä tulee aina päivä, jolloin hän on ikuisesti kiitollinen jonkin turvallisuusjärjestelmän antamasta hälytyksestä”, Landeo sanoo.