Kuljetus R. Stenvall Oy:n laivueeseen liittyi viime syksynä kolmeakselinen Scania R 560, jota tullaan hyödyntämään merikonttien HCT-kuljetuksissa. Uusi tulokas tekee poikkeuksen tähtikeulaiseen autokaartiin, josta tuusulalainen kuljetusliike on ollut jo pitkään tunnettu.
Tiukan taloustilanteen ja sitä myöten niukan autokaupan aikoina jokainen uuden kuorma-auton luovutus on tapaus sinällään, mutta Stenvallin Scanian kohdalla asiassa on erityislaatuinen. Tuusulalainen kuljetusyritys kun on vuosikymmenien mittaan opittu tuntemaan tähtikeuloistaan. Osviittaa antaa Kuljetus R. Stenvallin vuoden 2019 historiikkiteos, jossa kerrottiin yhtiöllä olleen sen 60 ensimmäisen toimintavuoden aikana kuorma-autoina 16 Volvoa, 12 Morrista, kuusi Vanajaa, viisi Sisua, kolme Scania-Vabista ja 241 Mercedes-Benziä. Tästä vinkkelistä Stenvallin punavalkoisissa väreissä oleva R-Scania on siis vallan poikkeuksellinen tapaus.
Scania-hankinnan takana oli 87-vuotiaan liikenneneuvos Raimo Stenvallin tyttärenpoika Kassu Kivimäki, joka perustelee kalustovalintaa muun muassa nostettavalla ja vedonkatkaisevalla teliakselilla.
”Katkeava teli, Scanian ulkonäkö ja optimaalinen polttoaineenkulutus tekivät minuun vaikutuksen. Ajan Jyväskylään kahdesta kolmeen kertaan viikossa ja huomasin, että polttoainetta kului keskimäärin kymmenen litraa vähemmän 100 kilometrillä”, Kassu kommentoi.
Myös liikenneneuvos on hyväksynyt nuoremman polven peliliikkeen.
”Auto on toiminut erinomaisesti. Ei ole mitään valittamista”, hän toteaa.