MANin täyssähköiset eTGX-kuorma-autot ottavat nyt jalansijaa Euroopassa. Helmikuun alussa nähtiin ensimmäisten 10:n auton luovutus sovitusta 150:stä DB Schenkerille. Seuraavaksi Dachserin ajoon lähti 12 uutta eTGX Ultra Low Lineriä.
Maailmanlaajuinen logistiikkatoimittaja Dachser otti 21. helmikuuta käyttöön 12 täyssähköistä MAN eTGX -kuorma-autoa. Dachserilla on tapana kasvattaa koko ajan tasaisesti kalustoaan, ja näillä MANin sähköisillä ultramatalilla eli Ultra Low Liner -vetoautoilla ja megaperävaunuilla kasvatetaan nyt korkean kuorman kuljetusliiketoiminnan kapasiteettia.
Valituissa perävaunuissa on 20 senttimetriä lisää sisäkorkeutta, ja sitä on saatu alustan mataluudella. sillä lastausalue on vain hieman alle 100 senttimetriä tienpinnan yläpuolella. Lisäys kasvattaa kuormatilaa 8 kuutiometrillä muuttamatta kuitenkaan ajoneuvon pituutta tai leveyttä. Samalla kokonaiskorkeus pysyy edelleen alle Saksan 4 metrin rajan. Kaksikerroksisella lastauksella megaperävaunu tarjoaa 67 eurolavapaikkaa.
”Dachserille tämä on jälleen harppaus kohti sähköllä toimivaa pitkän matkan kuljetusliiketoimintaa”, kertoo Dachserin kehitysjohtaja Stefan Hohm, joka otti uudet sähkökäyttöiset kuorma-autot vastaan MAN Truck & Busin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaavalta johtokunnan jäseneltä Frederik Zohmilta. ”Olemme vuodesta 2021 lähtien luottaneet eurooppalaisessa kuljetusverkostossamme kokonaan perävaunuihin, joissa on enemmän sisäkorkeutta, sillä ne ovat taloudellisempia ja resurssitehokkaampia kuin tavalliset perävaunut pitkillä matkoilla. Näiden perävaunujen vetäminen täyssähköisillä eTGX ultramatalilla vetoautoilla mahdollistaa entistä kestävämmän logistiikan suunnittelun.”
Suurten toimijoiden, kuten DHL:n ja Dachserin tekemät investoinnit kannustavat valmistajaakin katsomaan sähköistymisen tulevaisuuteen entistä pontevammin. ”Nyt kun suuret logistiikkayritykset, kuten Dachser, varustavat vähitellen kalustoaan sähköautoilla, voimme nähdä, että siirtyminen päästöttömiin voimansiirtoihin logistiikassa on toteutumassa. Sähköisessä kuorma-autoissamme on modulaarinen akkukonsepti, ja se on suunniteltu mukautettavaksi kaikkiin tavallisiin kuljetustehtäviin, joten asiakkaidemme ei tarvitse alentaa odotuksiaan verrattuna perinteisellä polttoaineella toimivaan kuorma-autoon. Tämä tarkoittaa sitä, että suurten kuljetusmäärien kuljetuksiin tarkoitettuna ultramatalana vetoautona MAN eTruck tarjoaa jopa lyhyimmällä mahdollisella akselivälillä maksimaalisen akkukapasiteetin, joka mahdollistaa noin 500 kilometrin toimintasäteen”, kertoi tohtori Zohm.

Dachser aloitti akkusähköautojen käyttöönoton vuonna 2015 kaupunkien keskustoihin suuntautuviin toimituksiin. Dachserilla on Saksassa kolme sähköisen liikkuvuuden toimipistettä, joissa testataan päästöttömiä kuorma-autoja ryhmälogistiikkaa varten ja tutkitaan aurinkosähköjärjestelmien, akkuvarastojen, älykkäiden latausjärjestelmien ja latausinfrastruktuurin välistä vuorovaikutusta. Kahdentoista uuden MAN eTGX -kuorma-auton myötä Dachserilla on nyt yli 120 sähkökäyttöistä kuorma-autoa käytössä lyhyen ja pitkän matkan kuljetuksissa kaikkialla Euroopassa.