MJS Truckingin Mika Simo haki uuden, Suomen ensimmäisen Volvo FH:n XXL-ohjaamolla Volvon Göteborgin tehtailta juuri ennen koronaepidemian kiihtymistä.
Mika Simo perusti MJS Truckingin 2012. Aluksi ajot muodostuivat irtoperäliikenteestä, ja noin viisi vuotta sitten ne vaihtuivat säiliömerikonttikuljetuksiin. Yhden miehen ja yhden auton kuljetusyrityksenä Mikan ajoalueena on koko Suomi, ja hytissä tulee vietettyä keskimäärin kolme yötä viikossa

”Muistan, että olin kuullut Volvon uudesta XXL-ohjaamosta. Vietän todella paljon aikaa ohjaamossa, joten tilaa ei ole koskaan liikaa. Kun kuulin, että tämä olisi sitten myös Suomen ensimmäinen Volvo XXL FH, päätös oli siinä”, Mika Simo kertoo.

Kyseessä on Mikan ensimmäinen Volvo. Autohankinnan tullessa ajankohtaiseksi toinen Keravalla toimiva kuljetusyrittäjä vinkkasi, että kannattaisi kysyä tarjousta Volvostakin, ja sillä tiellä nyt ollaan. Mika on aina halunnut autonsa poikkeavan massasta, ja uusi XXL FH:sta voisi hyvinkin olla tällainen ratkaisu.

”Päätös uudesta Volvosta muhi jonkin aikaa. Volvo Truck Center Vantaan myyjä Janne Pelttari soitti sopivalla hetkellä ja tarjosi Volvoa koeajoon Volvo Truck Rentalin vuokra-autorivistä. Sillä työkeikalla Volvo tuntui heti omalta”, Mika kertoo.

Yksi todella tärkeä autovalinnan kriteeri Mikalle oli Volvon polttoainetaloudellisuus. ”Uusi turbocompound-moottori, olin kuullut siitä. Kaikki kehuvat, että se menee paljon vähemmällä kuin aikaisemmat. Polttoaineessa pystyy tinkimään, se on tärkeä juttu yritykselleni”.  

Volvo Truck Center Vantaan kuorma-automyyjä Janne Pelttari kertoo Suomen ensimmäisestä XXL-kaupasta seuraavaa: ”Oli ilo tarjota MJS Truckingille Volvoa! Ja koska Mika halusi jotain uutta ja erikoista, ja kun tilavuus ja taloudellisuus olivat tärkeässä roolissa, oli selvää, että FH Globetrotter XXL voisi sopia Mikalle”.

Koronan alta kotiin

Uuden FH:n haku onnistui juuri ennen pandemian laajenemista. Menomatkalla lennot ehtivät vaihtua kolme kertaa, mutta Mika pääsi vaimonsa kanssa Göteborgiin lopulta viimeisellä lennolla. Seuraavana aamuna hotellilta suunnattiin tehdasvierailulle sekä historialliselle Volvo-museolle.  

”Kun pääsi ajamaan FH:n tehtaalta kotiin, uuteen autoon sai heti ajotuntumaa. Ajo Volvolla tuntui hyvältä – onhan se hienoa päästä ajamaan autolla itse heti alusta asti”, Mika sanoo.

Paluukin meinasi mennä koronan edetessä tiukille, mutta lopulta Suomeen päästiin Kapellskäristä Turkuun. Sieltä autolla matkattiin suoraan Keravalle MMR Metallirakenne Oy:lle, jonne auto jäi rakennettavaksi. Kauko Böökin johdolla autoon tehtiin ja maalattiin kävelytaso, muutamia hytin osia sekä suoritettiin vanteiden maalaus, sivuhelmojen asennus ja maalaus, sekä muuta kustomointia, kuten letkutelinelevyn XXL-logon leikkaus. 
Kattovalorauta tilattiin RST Steeliltä, kuten myös lisävalopaneeli sekä äärivalot.

Uutena Volvo omistajana vaikutuksen on Mika Simoon tehnyt myös Volvo Truck Center Vantaalla toimiva nuori mekaanikko Markus Virolainen:
”Meille löytyi heti yhteinen sävel – Markus ymmärsi saman tien mitä haluan ja yhteydenpito auton varusteluvaiheessa on ollut tiivistä. Se on todella tärkeää”.  

MJS Trucking Volvo FH Globetrotter XXL

·        FH 6×2 -vetoauto, takateli, ilmajousitus

·        Kokonaisyhdistelmämassa 68 t

·        Erikoiskorkea makuuohjaamo FH Globetrotter XXL

·        Akseliväli 3400 mm

·        Moottori, 13-litraa, Euro6 turbocompound 500hv / 2800Nm

·        Moottorijarru VEB+

·        I-Shift 12 vaihdetta, 2800 Nm

·        Taka-akseli, 13t, akselivälitys, GCW 70000kg

·        Välityssuhde 2.47

·        I-See-vakionopeudensäädin – karttapohjainen (5v sopimus)

·        Luxus-nahka-tekstiiliverhoilu

Viimeistely

·        Päälirakenne: MMR Metallirakenne Oy, Kerava

·        Lisävalot: RST Steel

·        Varustelu: Volvo Truck Center Vantaa

Volvo FH Globetrotter XXL: Paras mahdollinen etäkonttori ja reissukoti

·        Globetrotter XXL ohjaamon saa Volvo FH ja FH16 6×2 ja 6×4 -vetoautoihin.

·        Volvon Globetrotter XXL -ohjaamo tuli Suomen myyntivalikoimaan 2019.

·        Uuteen ohjaamoon on saatu 600 litraa lisää tilavuutta.

·        Takaseinää on siirretty 25cm taaksepäin ja C-pilareita muokattu.

·        Uusi ohjaamo painaa vain 145 kiloa enemmän kuin XL-ohjaamo. 

·        Globetrotter XXL:n alavuode on 25 cm leveämpi ja 13 cm pitempi kuin edeltäjänsä.

·        Globetrotter XXL -ohjaamon patjan jokaisen yksittäisen jousen päällä on erillinen tyyny, mikä takaa parhaan mahdollisen nukkumismukavuuden.

·        Sängyn alla olevat säilytyslokerot tuovat 50 litraa ylimääräistä säilytystilaa. Säilytystilat ovat helposti ulottuvilla sekä ohjaamon sisä- että ulkokautta.