Teollisuuden pyrkiessä kohti entistä tehokkaampaa, turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää toimintaa, haetaan myös rutiinikuljetusten automaatiosta hyötyjä. Stora Enso panostaa voimakkaasti digitalisaatioon myös hiljattain uudistetulla Uimaharjun sellutehtaallaan. Esimerkiksi puutavaran mittaustöissä käytetään hyväksi droneja. Nyt Stora Enso testaa myös itseajavaa kuorma-autoa tehdasalueen sisäisellä 1,4 kilometrin pituisella puuhakkeen kuljetusreitillä.
”Automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytöllä saamme lisätietoa millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, sanoo Antti Suvinen, Stora Enso Metsän hankintajohtaja. ”Jatkokäytössä myös etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia ja turvallisuus parantuu.”
Asiantuntemusta monilta aloilta
Automaattisen kuorma-auton kokeiluhanke on useamman asiantuntijayrityksen yhteishanke. Tilaajana toimii Stora Enso ja kuljetusyrityksenä Mantsinen Group. Auton älykkään ohjausjärjestelmän ja lisälaitteet toimittaa kuormanhallinnan asiantuntija Hiab Suomi, jonka kumppanina kehitystyössä on toiminut VTT. Turvallisuustyössä ovat mukana myös VTT ja teollisuuden turvajärjestelmiä toimittava InnoTrafik.
Renkaiden kasvava rooli
Yksi tärkeä alue turvallisuuden ja tehokkuuden parantamisessa ovat renkaat. Koska automaattiohjauksella ei ole samaa ”tuntumaa” vaikkapa muuttuviin tieolosuhteisiin kuin ihmisellä, täytyy renkaiden tarjota mahdollisimman tarkka ja ennakoitava ajettavuus sekä jatkuvaa tietoa renkaiden paineen ja lämpötilan kaltaisista tekijöistä. Pohjois-Karjalan tehdasalueen vaihtelevat olosuhteet lumisine talvineen lisäävät haasteellisuutta. Nokian Renkaat on toimittanut koeautoon malliston huippua edustavat Nokian Hakkapeliitta Truck -sarjan renkaat täydennettynä Nokian Tyres Intuitu -älyrengasominaisuuksilla.
“Nokian Renkaat on kerännyt teknistä asiantuntemusta autonomisten miehittämättömien ajoneuvoprojektien parissa ja hiljattain julkaisimme Nokian Tyres Intuitu -älyrengasratkaisumme – ensin traktoreille ja jatkossa kuorma-autoille ja muille raskaille ajoneuvoille”, kertoo markkinointi- ja myyntijohtaja Toni Silfverberg Nokian Raskailta Renkailta. ”Tarkka ja reaaliaikainen rengasdata on elintärkeä turvallisuustekijä kuskittomissa sovelluksissa, ja Nokian Tyres Intuitu mahdollistaa juuri sen.”
Älykästä, turvallista ja tehokasta
Koko miehittämättömän kuorma-auton kokeileminen tähtää parempaan turvallisuuteen, polttoainetalouteen ja tehokkuuteen – ja sitä kautta myös vähäisempiin hiilidioksidipäästöihin. Nämä tavoitteet ovat myös Nokian Renkaiden toiminnan ytimessä. ”Nokian Hakkapeliitta Truck -renkaissa matala vierintävastus, joka vaikuttaa suoraan polttoainekulutukseen”, Toni Silfverberg sanoo. ”Nokian Tyres Intuitu -älyrenkaat puolestaan valvovat renkaan lämpötilaa, millä on suuri merkitys ongelmien havaitsemisessa hyvissä ajoin, sekä rengaspainetta, joka vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja renkaiden käyttöikään. Renkaiden tulevaisuus on digitaalinen”, uskoo Toni Silfverberg. ”Renkaamme ovat kehittyneet passiivisista renkaista älykkäiksi ajoneuvon komponenteiksi koko ajan digitaalisempaan ympäristöön. Näin ne vievät kehitystä eteenpäin ja mahdollistavat uusia asioita.”
Kokeilujakson aikana turvallisuudella on erityinen painoarvo. Kuljetusnopeudet eivät koskaan ylitä 20 kilometriä tunnissa ja lisävarmuudeksi autossa on aina mukana valvoja, joka ottaa ohjat käsiinsä tarvittaessa.