Sisu Auton ja Daimler Truck AG:n välillä allekirjoitettiin sopimus komponenttitoimituksista loppuvuodesta 2010. Nyt yhteistyö on jatkunut kymmenen vuotta, ja Sisun Polar-malliston kokonaistuotantomääräkin lähestyy jo tuhatta ajoneuvoa. Valmistajien välinen yhteistoiminta on samalla laajentunut käsittämään myös Sisun sotilasajoneuvotuotteita. Näistä ensimmäinen uusi tuote, SISU GTP, perustuu ajoneuvotekniikaltaan Mercedes-Benzin Unimog- ja Zetros-tuotteiden komponentteihin.
”Vuonna 2010 käynnistyneen Sisu Polar -malliston kehityksen lähtökohtana oli yhdistää Sisun perinteiset alustarakenne- ja käyttötehtävävahvuudet markkinoiden parhaisiin ajoneuvokomponentteihin. Tämän tavoitteen täyttymiseksi käynnistimme neuvottelut komponenttitoimituksista maailman suurimman kuorma-autovalmistajan, saksalaisen Daimler Truck AG:n kanssa saadaksemme käyttöön laajan, huippulaatuisen Mercedes-Benz-tuotteiston komponenttivalikoiman. Jo tässä vaiheessa tähtäimenä oli saada aikaan komponenttiyhteistyö, joka mahdollistaisi saman valmistajan komponenttitarjonnan kattaen myös muut, mahdolliset uudet SISU-tuotteet”, kertoo yrittäjä Timo Korhonen.
Sisu Auto kertookin viime aikoina panostaneensa uuden sotilas- ja pelastusajoneuvon, SISU GTP:n, tuotannon käynnistämiseen ja ensimmäisten toimitusprojektien toteutukseen.
”SISU GTP-hanke on edennyt suunnitelmien mukaan, tavoitteena saavuttaa täysi sarjatuotantovalmius ensi vuoden kuluessa. Tätä haasteellista tavoitetta tukee vankasti Puolustusvoimien kesäkuussa tekemä esisarjan tilaus, jonka mukaisesti tulemme toimittamaan monipuolisesti varustellun kuuden ajoneuvon esisarjan kaikki ajoneuvot ensi vuonna. Esisarjan ensimmäiset ajoneuvot ovat edenneet tuotantoon”, kertoo sotilasajoneuvoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jyri Ahonen.
GTP:n markkinoinnin odotetaan tuottavan merkittäviä tuloksia jo ensi vuoden kuluessa ja johtavan suuriin toimitusmääriin tämän vuosikymmenen aikana. Sisulta kerrotaankin, että nyt uuden GTP-sotilasajoneuvotuotannon käynnistyttyä, on vuosikymmenen kestäneen kehitysohjelman tuotteisiin kohdistuvat päätavoitteet saavutettu. Näiden lisäksi öljykentille toimitettavien, raskaiden Sisu ETI -maastoajoneuvojen sekä kaivoskäyttöön tähtäävien, suuren kuorman kantavien Polar Super -maansiirtoautojen tuotanto jatkuu ja näiden markkinointia tehostetaan edelleen. Tämä on vaatinut merkittäviä ponnisteluita, mutta Sisulla katsotaan luottavaisina eteenpäin.
”Kuluneet vuosikymmenet ovat useasti koetelleet kovin ottein suomalaisen kuljetusvälineklusterin kestävyyttä, ja viime keväästä saakka kaikkea toimintaamme ja elämäämme vaikeuttanut koronaepidemia on edellyttänyt rajujakin toimenpiteitä selvitäksemme tästä poikkeuksellisesta ajanjaksosta mahdollisimman pienin vaurioin ja kyetäksemme palautumaan normaaliin toimintaan epidemian jälkeen. Tähän saakka olemme suoriutuneet näistä haasteista hyvin, olemme kyenneet sopeuttamaan toimintamme vastaamaan vallitsevaa markkinatilannetta ja kehittämään merkittävästi erikoisajoneuvoliiketoimintaamme”, toteaa toimitusjohtaja Petri Kananen.
”Sisu Auton kehitysohjelma on vaatinut raskaita ponnisteluja niin Sisu Auton henkilöstöltä kuin koko yhteistyöverkostoltamme ja myös suuria taloudellisia panostuksia hankkeeseen osallistuneilta yrityksiltä. Nyt pääpaino liiketoiminnassamme kohdistuu tuotteistomme markkinointiin ja myynnin kasvattamiseen tehtyjen panostusten hyödyntämiseksi”, Kananen lisää.