Scanian suunnitteluosasto on painanut pitkää päivää miettien, miten uuden L-hytin jo hyväksyttyyn ja törmäystestattuun rakenteeseen voitaisiin sisällyttää kokolasinen ns. City Door ilman hintavia ja aikaa vieviä uudelleenhyväksyttämis- ja testausprosesseja. ”Kun lisäsimme City Door -lasioven, meidän piti mukautua hytin perusrakenteeseen. Tiesimme, että hyttikorin leikkaaminen vaikuttaisi sen kantavuuteen ja turvallisuuteen, ja vaatisi uudelleensertifioinnin”, kertoo projektipäällikkö Pelle Ingemansson.
”Ei ole epäilystäkään, etteikö karkaistu tuplalasi rikkoutuisi törmäystilanteessa. Sen lisäksi hyttirungon pitäisi kuitenkin vaimentaa iskuvoima”, Ingemansson kertoo. Siksi kaikki laskelmat perustuivat ovikehykseen ilman lasia. Tämä lisäsi erilaisten hytin rungon läpi kulkevien voimien tasoa, ja lopputuloksena olikin jopa aiottua turvallisempi hytti.
Suunnitteluvaiheessa tehtiin paljon haarukointia siitä, mikä olisi erilaisten komponenttien paras sijoittelu. Esimerkiksi ovikehyksen ja hytin lattian vahvistaminen vähensi iskuvoimien siirtymistä hytin kautta takaseinään. Myös apukuljettajan istuinta siirrettiin hieman taaksepäin suojauksen parantamiseksi ja samalla myös lattiakulkutilan lisäämiseksi.
Auto on nyt lasioven kanssakin yhtä turvallinen kuin muut mallit, Scanialta kerrotaan. ”Tiedämme, että pystymme takaamaan turvallisuuden sekä kuljettajalle että apukuljettajalle myös normaaleissa tienopeuksissa. Tämä on tärkeää, sillä tämänkaltainen auto ei liiku pelkästään hiljaisilla kaupunkinopeuksilla”, Ingemansson sanoo lopuksi.