Scania esittelee hybridisähköajoneuvoja sekä lataushybridikuorma-autoja, joihin voidaan asentaa erilaisia voimansiirtolinjoja ja latausvaihtoehtoja esimerkiksi kylmäkuljetuksiin, rakennuskuljetuksiin ja alueelliseen jakeluun. Täysin uusi GE281-vaihteisto toimii yhdessä 7- tai 9-litraisen Scania-polttomoottorin kanssa tarjoten mahdollisuuksia fossiilivapaisiin kuljetuksiin.
Scanian uusi hybridivoimalinja noudattelee toteutuksessaan yhtiön moduulifilosofiaa yhdistämällä kaksi sähkömoottoria Scanian uusimman Opticruise-vaihteiston olennaisimpien rakenteiden kanssa. Näin syntyi GE281, vaihteiston ja sähkömoottorin muodostama, voimaa pehmeästi tuottava hybridiratkaisun sydän, jonka voimavarat riittävät Scanian mukaan kokonaismassaltaan 36 tonnin ajoneuvon liikuttamiseen ilman polttomoottorin tukea. Asiassa on myös toinen puoli: koska sähkökone avustaa polttomoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä, iskutilavuudeltaan ja teholtaan pienempi moottori pitäisi riittää hyvin. Valmistaja kertoo, että hybridirakenne voi taajamaliikenteessä tuottaa jopa 40 %:n polttoainesäästöt perinteiseen voimansiirtolinjaan verrattuna.
”GE281 on jotain aivan uutta raskaiden kuorma-autojen alalla”, sanoo Fredrik Allard, Scanian sähköisten ratkaisuiden johtaja. ”Scanian neljännen hybridisukupolven myötä olemme tulleet pisteeseen, jossa hybridi on erinomainen vaihtoehto moneen sovellukseen ja käyttöön, jossa panostetaan erityisesti kestävyyteen, vastuullisuuteen ja älykkäisiin ratkaisuihin. Uusien hybridiautojen suorituskyky riittää monenlaisiin tehtäviin, ja ne pärjäävät jatkossa erinomaisesti erilaisissa vertailuissa.”
Scanian uusin hybridikuorma-autojen sukupolvi on saatavana sekä hybridinä että lataushybridinä, ohjaamovaihtoehdot ovat P, G ja L. Autot voidaan tilata sekä kuorma-autona että veturina. DC07-polttomoottorista on kolme tehoversiota, kuten myös DC09-moottorista. Kaikki Scania Euro 6 -moottorit voivat käyttää polttoaineena vetykäsiteltyä kasviöljyä (HVO), jotkut myös biodiesel FAMEa.
Scanian GE281-hybridiyksikkö tarjoaa 230 kW jatkuvan tehon ja 290 hv:n huipputehon vääntömomentin ollessa 2 100 Nm. Kuusiportaisessa vaihteistossa ei ole perinteistä kytkintä, koska planeettavaihteisto huolehtii vaihtamistapahtumasta vääntömomentin tuoton keskeytymättä. Ratkaisussa on myös erittäin tehokas ryömintävaihde, ja voimanotto voidaan kytkeä toimintaan kuorma-auton ollessa liikkeellä, niin sähkökoneen kuin polttomoottorin voimalla.
”Ajokokemus muistuttaa läheisesti sitä, jonka saat kaksoiskytkimellä varustetussa henkilöautossa”, Allard sanoo. ”Tämän ratkaisun myötä voimme myös tarjota kaikki ne kehittyneet avustinjärjestelmät, joihin Scanian asiakkaat ovat tottuneet, kuten Scanian aktiivisesti ennakoivan vakionopeussäätimen ja nopeudenhallinnan alamäkiajossa. Toinen tämän ratkaisun tuoma suuri parannus on se, että energian talteenotto hidastuksen aikana on keskeytymätöntä, mikä onkin tärkeää, koska sähkökone on näiden ajoneuvojen tärkein jarrutusenergian lähde.
Uusi hybridiyksikkö GE281 tuo uudenlaista ajettavuutta
Scania on niitä harvoja suuria kuorma-autonvalmistajia, jotka ovat sitoutuneet valmistamaan raskaita hybridikäyttöisiä hyötyajoneuvoja. Scania oli tosiasiassa edelläkävijä esitellessään jo vuonna 2014 ensimmäisen hybridiautojen sukupolven, jonka toimintasäde sähkökäyttöisenä oli jopa kaksi kilometriä.
”Tuo toimintasäde kuulostaa nykyään kovin vaatimattomalta – onhan se noussut 60 kilometriin – mutta se oli alamme ensimmäinen tärkeä askel”, Allard sanoo. ”Tuon julkistuksen myötä Scania alkoi opettaa sekä itseään että asiakkaitamme nollapäästöjen potentiaalista, hiljaisesta käytöstä ja hybridiratkaisun tuomasta merkittävästä polttoaineensäästöstä. GE281-hybridiyksikön myötä olemme nousseet aivan uudelle tasolle. Sähkökone tarjoaa saman – ja usein jopa enemmän – kuin polttomoottori, ja mahdollistaa siksi pienemmän polttomoottorin käytön, mikä sekä vähentää kulutusta että alentaa massaa. Polttomoottori on tarpeen vain siksi, että se tarjoaa käyttövoiman eri tehtävien välisille, joskus pitkille siirtotaipaleille.”
Scanian uuden hybridi-/lataushybridisukupolven kerrotaan tarjoavan aivan uuden tason ajettavuuden; se ei ole valmistajansa mukaan ainoastaan vahva, asiakas saa siihen myös kaikki tarvitsemansa valinnaisvarusteet ja mahdollisuudet. Se tarjoaa ajon, myös täyssähköajon aikana toimivan voimanoton. Käynnistys/pysäytystoiminto eliminoi tarpeettoman joutokäynnin, ja siihen on saatavana myös kehittyneitä avustinjärjestelmiä kuten Scanian aktiivisesti ennakoiva vakionopeussäädin. Valittavana on myös useita ajotiloja. Kun “Power”-tila on valittuna, polttomoottorin huipputehon lisäksi on käytettävissä n. 100 lisähevosvoimaa (n. 74 kW).
”Tämä on kypsä ja täysin valmis tuote”, Allard sanoo. ”Se tarjoaa kaiken sen suorituskyvyn ja kaikki ne toiminnot, joita Scanialta voi odottaa ja lisäksi sähköistyksen, mahdollisuuden käyttää uusiutuvia polttoaineita polttomoottorissa ja merkittäviä polttoaineensäästöjä. Uskomme, että täyssähköajoneuvot jossakin vaiheessa korvaavat tällaiset kuorma-autot. Ennen kuin jokaisella markkina-alueella voidaan saavuttaa pitkiä ajomatkoja sähköllä ja latausinfrastruktuuri on kunnossa, tällä vuosikymmenellä on ehdottomasti tilausta hybrideille.”
Hybridiyksikön avulla pienempi, kevyempi ja taloudellisempi polttomoottori
Lataushybridin akkukapasiteetti on 90 kWh (akut 3 x 30 kWh), kun taas hybridiversiossa on yksi 30 kWh:n akku. Lataushybridi latautuu täyteen 35 minuutissa käytettäessä 95 kW:n tasavirtalatausta. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvo voidaan ladata varikoilla, taukojen aikana tai kuormattaessa (eli aina tilaisuuden tullen). Hybridikuorma-auton, jossa on DC09:sta DC07:ksi pienennetty polttomoottori, kantavuus on itse asiassa 250 kg suurempi kuin DC09-moottorilla varustettu rinnakkaismalli: hybridivarustus lisää auton nettomassaa 750 kg:lla, ja EU:ssa sähköauton massa voi olla tonnin suurempi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Tällä modulaarisella Scania-ratkaisulla saavutettava polttoaineensäästö riippuu tietysti tavanomaisista tekijöistä kuten ajotehtävästä, reitin mäkisyydestä ja pysähdysten lukumäärästä. Sähkökone on aktiivinen aina, mutta siitä saatava lisäapu on pienimmillään ajettaessa tasaista matkanopeutta moottoritiellä. Suurimmillaan polttoaineensäästö on taajamaliikenteessä, jollaisessa jotkut asiakkaat saavuttavat jopa 40 %:n säästön. Scania tarjoaa myös näille hybridiajoneuvoille tavanomaisia korjaus- ja kunnossapitosopimuksia.
Useat suurkaupungit ovat toteuttamassa tiukkoja päästö-, melu- ja turvallisuusvyöhykkeitä. Tämä tarkoittaa, että edistykselliset kuljetusliikkeet, jotka haluavat pysyä mukana kehityksessä ja kilpailussa suuntaavat jo nyt katseensa fossiilittomiin ja sähköistettyihin ratkaisuihin.
”Scania-hybridit ovat älykäs tapa ottaa pitkiä askeleita kohti täyssähköistä tulevaisuutta ja kestävää kuljetusjärjestelmää”, sanoo Ema Ceco, Scanian sähköistymisen tuotepäällikkö. ”Ne myös edustavat joustavuuden ja käytettävyyden osalta ehdotonta parhaimmistoa. Sähkökone ja polttomoottori ovat myös tasavertaisia voimantuoton suhteen. Pelkän sähkökoneen käyttäminen taajama-alueella ei tarkoita voiman puuttumista. Scania P320 6×2*4 PHEV olisi täydellinen taajama-alueella toimiva kippiauto, joka tarvittaessa toimii täysin sähkökäyttöisenä siellä, missä vaaditaan päästöttömyyttä ja 72 dB:n alittavaa melutasoa.”