Scania esittelee uuden sivutunnistustoiminnon, joka perustuu kahteen eri järjestelmään. Yhdessä järjestelmät auttavat estämään inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia, joissa kuorma-auto törmää muihin tienkäyttäjiin. Järjestelmät toimivat samanaikaisesti ja osin päällekkäin, vaikka niiden painopiste onkin erilainen. Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyvät eniten näistä lisäsilmistä, joita Scania antaa kuorma-autoilleen tutkan, tutka-anturien ja kameran muodossa.
Kuolleen kulman varoitus (BSW) kuorma-auton kummallakin puolella toimii, kun nopeus on yli 2 km/h, myös moottoritiellä. Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroitus (VRUCW) matkustajan puolella on tarkoitettu etupäässä kaupunkiympäristöön, kun nopeus on alle 36 km/h.
”Parannettu sivutunnistus liittyy Scanian tavoitteeseen parantaa suojattomien tienkäyttäjien turvallisuutta”, kertoo Scanian kuorma-autotoimintojen varatoimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. ”Se auttaa suojaamaan etenkin sellaisia tienkäyttäjiä, joille pienikin osuma kuorma-autoon voi olla kohtalokas. Olen varma siitä, että jokainen kuorma-auton kuljettaja haluaisi hyödyntää tällaista tukijärjestelmää etenkin ruuhkaisissa ympäristöissä.”
Sivutunnistus ja muut kehittyneet kuljettajien apujärjestelmät auttavat kuorma-auton kuljettajia valvomalla jatkuvasti ajoneuvon vierellä olevia kuolleita kulmia. Yleisimmässä onnettomuustyypissä vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu kuorma-auto kääntyy oikealle eikä huomaa vierellä ajavaa pyöräilijää. Jos vaaravyöhykkeellä on pyöräilijä tai jalankulkija, järjestelmä varoittaa kuljettajaa A-pilarin valomerkillä ja äänellä. Varoitus on kolmitasoinen.
Kuolleen kulman varoituksen pääasiallinen tehtävä on varoittaa kuorma-auton kuljettajaa katveessa olevista autoista kaistaa vaihdettaessa, mutta se osaa varoittaa myös pyöräilijöistä ja jalankulkijoista. Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroituksen päätehtävä taas on pyöräilijöiden havaitseminen, mutta se havaitsee myös jalankulkijat.
”Sivutunnistusjärjestelmän ja muiden kuljettajan tukijärjestelmien lisääminen Scania-kuorma-autoihin voi olla kirjaimellisesti elintärkeää”, toteaa Vlaskamp. ”Se paitsi auttaa säästämään ihmishenkiä, myös vähentää kuljettajien stressiä tiukoissa liikenneolosuhteissa, vaikka vastuu pysyykin kuljettajalla.”