Osana merkittävää kuorma- ja linja-autoja koskevaa turvallisuusmääräysten muutosta Scania kertoo tuovansa markkinoille modulaarisen, toimintoja integroivan digitaalisen kojelaudan, joka sisältää lukuisia uusia turvallisuusominaisuuksia, ja jonka luvataan parantavan kuljettajien käyttökokemusta.
Scania esittelee uusiin kuorma-autoihinsa myöhemmin tulevan digitaalisen ja keskusnäytöllä varustetun Smart Dash -kojelaudan. Sen kerrotaan tarjoavan kuljettajille ja ajoneuvon omistajille saumattoman päivittäisen digitaalisen tuen yhdessä My Scania-palvelun ja Scania Driver -sovelluksen kanssa. Lisäksi kaiken pohjana on uusi sähköjärjestelmäarkkitehtuuri, joka on EU:n uuden yleisen turvallisuusasetuksen ja YK:n uusien kyberturvallisuusmääräysten mukainen. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa langattomat päivitykset myös huippunopeiden 5G-yhteyksien kautta.
”Smart Dashin julkaisulla otamme merkittäviä muutosaskelia, joilla Scania tarjoaa kuljetusalan tulevaisuuden palveluita”, kertoo Scanian kuorma-autotuotannon johtaja Stefan Dorski. ”Smart Dash -ajokokemus on konkreettinen osa Scanian tulevaisuuden tarjontaa edistyksellisen digitalisaation, liitettävyyden ja turvallisuuden osalta. Scanian ajoneuvojen ja edistyksellisten digiratkaisujen yhdistelmä tulee tuottamaan erinomaisen premium-tason käyttäjäkokemuksen.”
Smart Dash on kehitetty Scanian räätälöityjen digitaalisien ratkaisujen ja modulaarisen tuotantoperiaatteen mukaisesti. Smart Dash on modulaarinen ratkaisu eri toiminnallisuuksille, mahdollistaen saumattoman toiminnan muiden digitaalisten Scania-ratkaisujen, kuten My Scania-palvelun tai Scania Driver-sovelluksen kanssa.
”Pidämme Smart Dash-kojelautaa keskeisenä osana digitaalista ekosysteemiämme ja loistavana välineenä kuljettajien ajokokemuksen parantamisessa”, Dorski sanoo. ”Se antaa kuljettajille olennaista tietoa ajon aikana. Lisäksi Smart Dash tukee kuljettajia muiden kuljettamiseen liittyvien tehtävien sujuvoittamisessa esimerkiksi Scania Driver – ja My Scania -sovellusten avulla. Nämä ratkaisut ovat kaikki yhteydessä toisiinsa ja tarjoavat todella tuottavuutta parantavan käyttökokemuksen.”
EU:n uudet yleiset turvallisuusasetukset tekevät erilaisista turvallisuuteen liittyvistä ominaisuuksista pakollisia raskaissa hyötyajoneuvoissa heinäkuusta 2024 alkaen. Uusia YK-määräyksiä, UNECE R155 ja R156, sovelletaan myös kyberturvallisuuteen, joilla pyritään ennaltaehkäisemään ja vähentämään ajoneuvojen haavoittuvuuksia. Scania on kehittänyt uuden sähköjärjestelmäarkkitehtuurin, joka on yhteinen sekä kuorma-autoille että linja-autoille. Uusi arkkitehtuuri mahdollistaa älykkäämmän ja nopeamman viestinnän, entistä korkeamman kyberturvallisuuden ja uusien lakisääteisten vaatimusten täyttämisen.
”Scanian tavoitteena on tukea asiakkaitaan digitalisoituvassa ympäristössä, ja nämä uudet vaatimukset ovat luonnollinen osa työtämme ratkaisukeskeisenä yrityksenä”, Dorski sanoo. ””Kuorma-autoalan premium-kokemuksen seuraava taso keskittyy tarjoamiimme liitettyihin toimintoihin kuorma-autossa ja sen ympäristössä. Langattomat päivitykset ja älykkäät yhteydet ajoneuvoon luovat uusia mahdollisuuksia Scanian asiakkaille ja tekevät heidän toiminnastaan turvallisempaa ja kannattavampaa lisääntyneen käytettävyyden ja huippuunsa kehitetyn tehokkuuden ansiosta.”
Scania haluaa olla edistyksellinen toimija kuorma-autoteollisuuden aktiivisten ja passiivisten turvallisuusratkaisujen alalla, ja yritys muistuttaa kehittäneensä monenlaisia turvallisuusvarusteita, kuten rollover-sivuturvatyynyt. Scania kertoo nyt panostavansa entistä enemmän aktiivisiin turvallisuusjärjestelmiin uuden sukupolven kameroiden, tutkien ja antureiden avulla. Uudet avustavat turvallisuus- ja varoitusjärjestelmät auttavat kuljettajia välttämään vaaratilanteita, joita usein sattuu kiireisessä ja alati hektisemmässä liikenneympäristössä.
”Olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat yhä enemmän avustavia turvallisuustoimintoja”, Dorski sanoo. ”Henkilöautopuolelta tutut järjestelmät ovat avanneet monien silmät sille, miten hyödyllisiä nämä järjestelmät ovat. Ne paitsi säästävät ihmishenkiä, myös lisäävät tuottavuutta sekä vähentävät samalla kuljettajien stressitasoa ja kuormitusta, mikä tekee älykkäästä liikkumista ketterää.”
Uudistuksen myötä Scanian omistajat voivat myös käyttää älykkäitä Connected-karttoja navigointijärjestelmissään ja saada langattomia päivityksiä ajoneuvoihinsa. Tämä vähentää tarvetta käydä Scanian korjaamoilla ohjelmistopäivityksiä varten ja siten ajoneuvojen käytettävyysaste paranee. Smart Dash -kojelautojen eri varustelutasot korvaavat Scanian nykyisen kojelaudan ja niitä voi tilata kuorma-autoihin, jotka valmistetaan vuoden 2024 alkukuukausina.