Scania esitteli IAA-messuilla tuoretta sähkökuorma-autotarjontaansa tuomalla markkinoille 4X2-rekanveturin 728 kWh:n akkukapasiteetilla.
Scanian mukaan nyt esitelty ajoneuvo on monessa suhteessa erityinen; kaksi tärkeintä uutuutta ovat sen voimansiirto ja akkujen kapasiteetti. Ajoneuvossa on esillä ensimmäistä kertaa Scanian uusi sähkökone EM C1-4. Siinä on yksi sähkömoottori, neljä vaihdetta ja sitä on saatavana peräti viidellä eri tehotasolla (esillä on 400 kW:n versio). EM C1-4 tulee olemaan Scanian BEV-malliston volyymivoimalinja, ja se soveltuu useisiin eri kuljetustehtäviin – sen kerrotaan vastaavan monin tavoin 13-litraista polttomoottoria.
Erityisen tärkeäksi uuden kuorma-auton ominaisuudeksi nousee akun kapasiteetti – sen asennettu kapasiteetti on peräti 728 kW, mikä saavutetaan lisäämällä seitsemäs akku ohjaamon alle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että neljänkymmenen tonnin ajoneuvoyhdistelmän toimintasäde on vähintään 530 kilometriä yhdellä latauskerralla, Scanialta kerrotaan.
Markkinoille tulee myös sähköinen vaihtokorikuorma-auto, jonka ytimenä on Scanian tehokkain P160+-sähkömoottori. Se on saatavana kahdella tehotasolla, 400 tai 450 kW. 6×2-alustan ja yli 500 kilometrin enimmäiskantamansa ansiosta sen kerrotaan tarjoavan kapasiteettia monenlaisiin kuljetustehtäviin.
Akut voivat latautua tyhjästä 100 prosenttiin 85 minuutissa oikeissa olosuhteissa ja laturin teho huomioiden, mutta tyypillisesti latauskerta olisi Scanian mukaan 20–80 prosenttia normaalikäytössä. Kokonaispaino voi olla jopa 45 tonnia, ja alustassa on tarvittavat voimanotto-ominaisuudet useimpien hydraulisten päällirakenteiden tarpeisiin. Moottorin vääntömomentti, 2 800 Nm, lähestyy valmistajan mukaan jo jopa Scanian V8-moottorien tasoa.