Scania ja Northvolt julkistivat yhdessä kehittämänsä uuden akkukennon raskaille sähköajoneuvoille. Validointitesteissä litiumionikenno on päässyt erinomaiseen käyttöikään, mahdollistaen jopa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaissa ajoneuvoissa. Pohjois-Ruotsissa fossiilivapaalla sähköllä tuotetun kennon hiilijalanjälki on vain noin kolmannes verrattuna alan tyypillisiin akkuratkaisuihin.
Vuonna 2017 Scania ja Northvolt yhdistivät voimansa kehittääkseen ja kaupallistaakseen raskaiden hyötyajoneuvojen akkukennon. Nyt kumppanuus ja tiivis yhteistyö ovat tuottaneet tulosta, kun uutta akkukennoa valmistetaan Northvolt Ett -gigatehtaalla Pohjois-Ruotsissa. Lisäksi myöhemmin tänä vuonna Scania ottaa käyttöön uuden akkukokoonpanotehtaan Södertäljessä, Ruotsissa, jossa akkukennot kootaan akkupakkauksiksi raskaiden sähköajoneuvojen tuotantoa varten.
Premium-vaatimus täytetty ja ylitetty
Peter Carlsson, Northvoltin toimitusjohtaja ja toinen perustaja, kommentoi: ”Tämän kumppanuuden alussa Northvolt ja Scania sopivat kunnianhimoisesta aikataulusta korkean suorituskyvyn akkukennon kehittämiseksi, mikä mahdollistaisi asetetut tavoitteet raskaan liikenteen sähköistämiseksi. Suunnitelmat ovat edenneet laajojen kehitys- ja validointivaiheiden läpi, ja nyt Northvolt toimittaa Scanialle akkusoluja, jotka ylittävät alkuperäiset odotuksemme suorituskyvyn suhteen.”
Scanian toimitusjohtaja Christian Levin sanoo: ”Tämä on tärkeä virstanpylväs tiellä kohti kestävää liikennejärjestelmää. Raskaan liikenteen tulevaisuus on sähköinen. Jotta muutos olisi mahdollista, ja asiakkaillemme antamamme lupauksemme toteutuvat, Scania tarvitsee suorituskyvyltään huippulaatuiset akkukennot Scanian premium-luokan sähköajoneuvoihin.”
”Kun akkukennon kehitys alkoi, tavoitteemme oli korkea suorituskyky, alhaiset käyttökustannukset ja pitkä käyttöikä. Perusteena oli vaatimus, että kenno mahdollistaa 1,5 miljoonan kilometrin käyttöiän raskaalle Scania-ajoneuvolle. Testit osoittavat, että tätä vaatimusta ei voida vain täyttää, vaan myös ylittää”, Christian Levin sanoo.
Matala hiilijalanjälki
Osana yhtiön sitoutumista kestävien akkukennojen tuotantoon Northvolt Ett käyttää tuotannossaan 100 % fossiilivapaata sähköä, joka on tuotettu vesi- ja tuulivoimalla. Fossiilivapaan energian ja Northvoltin kestävän tuotannon lisäominaisuuksien integroinnin ansiosta kennon arvioitu hiilijalanjälki täydessä sarjatuotannossa on noin kolmasosa teollisuuden vertailukennon (IVL 2019 Li-ion NMC 111 -kenno) vastaavasta. *
”Northvoltin tehtävä rakentaa maailman vihreimpiä akkuja vastaa täydellisesti Scanian tavoitetta siirtyä kohti kestävää ja päästötöntä liikennettä. Odotan innolla, että saamme nämä tärkeät palapelin palat osaksi loppuvuodesta 2023 alkavaa premium-sähköajoneuvojen valmistusta”, sanoo Christian Levin.
Akkukennon tekniset tiedot
• Solumuoto: Prismaattinen
• Kapasiteetti: 157 Ah
• Nimellisjännite: 3,6 V
• Käyttöikä 1,5 miljoonaa kilometriä raskaissa kuljetuksissa
*Hiilijalanjälki: Cradle-to-gate ilmastonmuutoksen vaikutuslaskelma suoritetaan EU-lainsäädännön mukaisesti, käyttäen Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0 -tietokantaa, jotta saadaan ennuste Northvoltin akkusolutuotannon hiilijalanjäljestä täydessä sarjatuotannossa.