Daimler Trucks AG:n järjesti kesällä historian kattavimmaksi kuvaillun kiertueensa Mercedes-Benz eActros 600 -sähkökuorma-autolla. Kattavuus ei muodostunut kiertuekaluston tai koeajajien määrästä, vaan matkan mitasta.
Kuvaavalla eActros 600 European Testing Tour -nimellä toteutettu kiertue koostui kahdesta 40-tonnisesta eActros 600 -puoliperävaunuyhdistelmästä, joilla taitettiin yli 15 000 kilometrin matka kaikkiaan 22 maan läpi.
Sähköisten kaukoliikenne-Mercedesten kiertueen kohokohtiin kuuluivat Euroopan mantereen pohjoisin ja eteläisin piste: Pohjois-Norjassa sijaitseva Nordkapp ja Manner-Espanjan eteläisin kaupunki Tarifa. Suomeen autot saapuivat Norjasta maanantaina 24.6. jatkaen Nelostietä Rovaniemen, Jyväskylän ja Lahden kautta Helsinkiin. Helsingistä autot jatkoivat perjantaina 28.6. Tallinnaan ja sieltä edelleen Riikaan. Sieltä matka eteni Puolan, Tšekin, Slovakian, Kroatian, Slovenian, Italian, Monacon, Ranskan, Espanjan, Portugalin, Belgian ja Hollannin kautta Saksaan. Kokonaismittaa 45 päivää kestäneelle matkalle tuli yli 15 000 kilometriä.
Kiertueen tarkoituksena oli ladata akut yksinomaan julkisilla latausasemilla reitin varrella. Latausmahdollisuuksien lisäksi kiertueella kerättiin kokemuksia erilaisista reiteistä, vaihtelevista topografioista ja ilmastovyöhykkeistä sekä niiden vaikutuksesta yhdistelmien energiankulutuksesta.
Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa eActros 600:ssa on 621 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen 207 kWh:n akkuyksikköön. Akut edustavat LFP- eli litium-rautafosfaattiteknologiaa.
Kokonaisuuteen kuului myös sähköistetty eTrailer-perävaunu, jossa on e-akseliin liitetty akku tarjoamassa lisätehoa vetämiseen. Daimler Trucksin mukaan sähköperävaunun akkukapasiteetin mukaan eActros LongHaulilla voidaan yltää 800 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Ilman eTraileria lataus riittää noin 500 kilometrin ajoihin. Niin sanotun megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle.