Väylävirasto tiedottaa olevansa päivittämässä ”valtakunnallisen liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelman mukaisesti” maanteiden nopeusrajoitusten asettamisen kriteerejä vastaamaan paremmin liikenne- ja ympäristöolosuhteita.
Nopeusrajoitusohje koskee 40 000 kilometriä maanteitä, joille on asetettu tiekohtainen nopeusrajoitus. Muilla maanteillä on voimassa yleisrajoitus. Päivittyvässä ohjeessa ennallaan on tuttu talvi- ja pimeänajan nopeusrajoituskäytäntö. Täysin uusia nopeusrajoituslukemia ei ole luvassa, mutta 90 km/h rajoitusta lähdetään pilotoimaan Suomen olosuhteissa keväällä 2025. Kohteet valitaan loppuvuodesta.
Väylävirasto kertoo työn pääpainon olleen 100 km/h -nopeusrajoituksen kriteerien määrittelyssä, koska sillä nopeudella on valtakunnallisesti suurimmat vaikutukset sekä liikenneturvallisuuteen että saavutettavuuteen. Suurin muutos koskee näitä nopeusrajoitukseltaan 100 km/h teitä, joilla liikennemäärä on 500–2500 ajoneuvoa vuorokaudessa ja joiden päällysteleveys on alle 7,0 metriä sekä yksittäisiä vilkasliikenteisiä ja riskialttiita tiejaksoja, joilla on kohonnut kohtaamisonnettomuusriski.
”Liikenneturvallisuusstrategian toimeksiannon mukaisesti selvitimme, soveltuuko meille Ruotsissa oleva periaate, jossa 100 km/h nopeusrajoitus on käytössä vain teillä, joissa ajosuunnat on fyysisesti erotettu toisistaan. Tämän mukaisesti teimme vaikutusarvioinnin 9 000 maantiekilometrille. Suomen olosuhteisiin tällä hetkellä sopivammaksi valikoitui kuitenkin vaihtoehto, joka keskittyy vähäliikenteisiin teihin sekä yksittäisiin riskikohteisiin”, kertoo toimialajohtaja Virpi Anttila.
Muutokset näkyvät tieverkolla aikaisintaan vuonna 2025, jolloin nopeusrajoitus laskisi 80 km/h:n tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrillä maantieverkkoa. Tässä yhteydessä voidaan viraston mukaan myös tarkastella liikenneolosuhteita parantavia toimenpiteitä, joilla 100 km/h -nopeusrajoitus voitaisiin palauttaa.