Betonikuljetukset vaativat alustalta suurta kantavuutta, joka on sähkökuorma-autoissa haasteellista saavuttaa käyttövoima-akkujen painon takia. Tätä onglemaa ratkomaan ryhtyneet Renault Trucks ja saksalainen koritehdas Schwing-Stetter ovat kehittäneet täysin uuden innovaation: viisiakselisen Renault Trucks C E-Tech sähkökuorma-auton, joka on varustettu täysin sähköisellä sekoittajalla ja joka pystyy kuljettamaan jopa 10 m³ betonia.

Sähköisen ammattiliikenteen ratkaisuissa laajasti kunnostautunut Renault Trucks ja saksalainen betonikuljetusjärjestelmien markkinajohtaja Schwing-Stetter ovat yhdessä kehittäneet täyssähköisen kuorma-auton, joka lupaa nollapäästöratkaisun betonimassan kuljettamiseen.

Betonikuljetus vaatii autolta suurta kantavuutta niin teknisistä kuin taloudellisistakin syistä. Esimerkiksi perinteisellä sekoittajalla varustettu dieselkuorma-auto voi kuljettaa jopa 8 m³ betonia useimmissa Euroopan maissa kansallisten säädösten mukaan. Sähköajoneuvojen käyttövoima-akkujen paino vähentää betoniautojen kantavuutta. Tähän ongelmaan Renault Trucks on suunnitellut viisiakselisen mallin. Renault Trucks C E-Tech 10×4 pystyy kuljettamaan jopa 10 m³ betonia.

Vaikka ajoneuvossa on yksi ylimääräinen akseli, sen käsiteltävyyden luvataan olevan erinomaisella tasolla, joka on välttämätöntä kaupunkiympäristöissä ja rakennustyömailla. Alustan rakenne on järjestetty uudelleen, esim. niin, että akut on siirretty ohjaamon taakse. Tämän ansiosta vapautunut tila mahdollistaa lyhyemmän akselivälin ja pienemmän kääntösäteen.

Schwing-Stetter puolestaan on kehittänyt täysin sähköisen betonisekoittimen, joka saa virran suoraan ajoneuvon käyttövoima-akuista. Tämä mahdollistaa nollapäästöisyyden toiminnan aikana.

Kuorma-auton kantama on jopa 140 km 45 minuutin välilatauksen jälkeen, tai 110 km yhdellä latauksella. Kuorma-autolla voi tehdä neljä päivittäistä matkaa, jotka ovat 35 km pitkiä, mikä sopii jo hyvin tyypillisiin reitteihin betonitehtaiden ja rakennustyömaiden välillä. 

Renault Trucks kertoo, että se neuvoo asiakkaitaan oikean akkumäärän valinnassa ja latausstrategian optimoinnissa, välttäen ylikokoisten akkujen hankintaa, jotka voisivat vähentää kantavuutta, lisätä kokonaiskäyttökustannuksia ja kasvattaa ympäristöjalanjälkeä tarpeettomasti.

”Optimaalisen akkukoon, suuren kantavuuden ja matalampien energiakustannusten ansiosta tämä uusi sähkökuorma-auto takaa kilpailukykyisen kustannuksen per kuljetettu kuutiometri betonia verrattuna dieselmalleihin, samalla kun se täyttää tiukimmat ympäristösäädökset”, Renault Trucksilta linjataan.

Renault Trucks C E-Tech 10×4 tulee saataville Suomessa, Sveitsissä, Irlannissa, Alankomaissa, Luxemburgissa, Slovakiassa ja Liettuassa, joissa paikalliset säännökset mahdollistavat 42 tonnin kokonaispainon 5-akselisten ajoneuvojen kautta.

Renault Trucks kertoo ajavansa eurooppalaisten säädösten yhdenmukaistamista sähköteknologian nopeuttamiseksi betonikuljetuksessa.

Uusi sähkökuorma-auto esitellään Schwing-Stetterin osastolla Bauma -messuilla 7.–13. huhtikuuta 2025 Münchenissä.