D- ja D Wide Z.E. -sähkökuorma-autojen sarjatuotanto alkaa Renault Trucksin Blainville-sur-Ornen tehtaalla Ranskan Normandiassa maaliskuussa 2020. Sarjatuotannon aloittamista Renault Trucks luonnehtii käännekohdaksi kaupunkiliikenteen muutoksessa. Myynti Suomessa aloitetaan lähiaikoina. Sähköistä mallistoa tuodaan Suomeenkin tulevaisuudessa pakettiautosta kolmiakseliseen kuorma-autoon asti.
Vuodesta 1957 lähtien toiminut Normandian tehdas on erikoistunut keskisuurten ajoneuvojen ja kuorma-autojen ohjaamojen tuotantoon. Joka päivä tehtaalla valmistetaan 240 ohjaamoa ja kootaan 72 kuorma-autoa, ja nyt tuotantoon tullaan lisäämään myös sähkökuorma-autot.
Blainville-sur-Ornen teollisuusalueelle on rakennettu erilaisia valmiuksia sähkömallien valmistamiseksi. Kuorma-autojen kokoonpanolinjan vieressä sijaitseva 1800 m²:n Z.E. eli Zero Emission -rakennus on nyt kokonaan omistettu sähköajoneuvoihin liittyville teknisille toiminnoille.
Tekniset toimenpiteet, joihin kuuluvat muun muassa komponenttien hankkiminen ja kokoonpano, suoritetaan kokoonpanolinjan läpi kulkeville Renault Trucks D- ja D Wide Z.E. -malleille. Tätä rakennusta käytetään myös komponenttien varastointiin. Akkuja säilytetään erityisellä lämpötilavalvotulla alueella.
Sähkökuorma-autojen tuotannon valmistelut alkavat viikkoa ennen kuin autot kulkevat kokoonpanolinjan läpi. Alustavat toimenpiteet suoritetaan Z.E.-rakennuksessa. Ammattitaitoiset teknikot kokoavat erilaisia sähköautoille ominaisia alikokoonpanoja, kuten voimalinjat, moottorit, vaihteistot, keskusyksiköt ja niin edelleen. Valmiit alikokoonpanot kuljetetaan kokoonpanolinjalle asennettaviksi ajoneuvoon.
Renault Trucks D- ja D Wide Z.E. -mallit kootaan samalla linjalla kuin vastaavat dieselmallit. Kokoonpanolinjan lopussa sähköautot palautetaan Z.E.-rakennukseen teknikoille, jotka suorittavat vielä muutamia teknisiä toimenpiteitä ja laatutestejä.
Yhden sähköauton valmistamiseen kuluu yhteensä 50 työtuntia.