DAF alkoi myydä eurooppalaisista valmistajista ensimmäisenä täyssähköistä vetoautoa, 37 tonnin kokonaismassoille soveltuvaa CF Electriciä. Se on suunnattu ensisijaisesti päivittäistavarakauppojen jakeluun ja kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin. Sittemmin DAF lisäsi sähköautotarjontaansa 29-tonnisen 6×2 CF Electric -tasakuorma-automallin, jossa on taka-akseliohjaus ja joka sopii valmistajan mukaan ihanteellisesti esimerkiksi päästöttömään jätteiden keräämiseen. Paccarilta kerrotaan, että Euroopassa suuret kuljetusyritykset ovat ajaneet CF Electric -kuorma-autoilla jo satojatuhansia kilometrejä, mikä on kerryttänyt DAF:n kokemusta sähköisten voimansiirtojen kehittämisessä. Nyt sähkömalliston jatkoksi esiteltävä LF Electric on DAF:n uusin täyssähköisellä voimansiirrolla varustettu tuote.

LF Electricin sähkömoottori tuottaa 250 kW:n nimellistehon (enimmäisteho 370 kW) ja 1 200 Nm:n nimellisväännön (huippuvääntö 3 700 Nm). Moottori saa virtaa litium-rautafosfaattiakusta (LFP), jonka bruttoenergiasisältö on 282 kWh (käytettävissä 254 kWh). Sen ansiosta LF Electric kulkee DAFin teknisten tietojen mukaan paikallispäästöttömästi ja lähes äänettömästi yli 280 kilometriä, mikä täyttää kaupunkijakeluyritysten tarpeet helposti. 

DAF LF Electric on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Dana Inc:n kanssa ja sen tuotanto alkaa toukokuussa Leyland Trucksin tehtaalla Iso-Britanniassa.

Uusimman sukupolven akut

DAF:n kaikissa täyssähköautoissa käytetään LFP-akkuja (litium-rautafosfaattiakkuja). Ne edustavat uusinta akkusukupolvea, ja kestävän kehityksen vuoksi ne eivät sisällä kiisteltyä kobolttia tai magnesiumia. Lisäksi ne on pakattu entistä tehokkaammin, mikä parantaa energiatiheyttä, ja niiden kemiallinen koostumus takaa parhaan suojan ylikuumenemista vastaan. LFP-akuilla on kuuden vuoden takuu, minkä kerrotaan kuvastavan DAF:n luottamusta niiden suorituskykyyn, luotettavuuteen ja kestävyyteen.

Hidas ja nopea lataus

Uudessa DAF LF Electricissä on CCS-pikalatausmahdollisuus, mutta kuorma-auto voidaan ladata myös tavallisessa sähköverkossa esimerkiksi esimerkiksi työpäivän päätteeksi. Hitaalla latauksella (400 V AC, 22 kW, 3-vaiheinen) akku latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin 6,5 tunnissa. Täysi lataus (0–100 %) kestää enintään 12 tuntia. Sopivien laitteiden avulla akku voidaan pikaladata (650 V DC, 150 kW) 20 prosentista 80 prosenttiin yhdessä tunnissa. Tyhjä akku latautuu pikalatauksella täyteen kahdessa tunnissa. 

e-PTO-vaihtoehto

DAF LF Electriciin on saatavilla valinnainen 400 V:n e-PTO esimerkiksi sähköisten kylmäkoneiden, sähköhydraulisten nostureiden ja muiden lisälaitteiden käyttöön. Jakeluauto on täysin päästötön, kun erillistä generaattoria ei tarvita.

Kaksi akseliväliä

LF Electric on aluksi saatavilla 19 tonnin tasakuorma-autona, jonka akselivälinä voi olla 5,3 tai 5,85 metriä. LF Electricin alustan paino on noin 7,3 tonnia, joten päällirakenteen ja kuorman hyödynnettäväksi jää 11,7 tonnia.


DAF LF Electric | jäykkäalustainen malli – Tekniset tiedot

4×2-alusta, kokonaismassa 19 tonnia

Akseliväli 5 300 millimetriä 

5 850 millimetriä 

Rungon paino 7 300 kg

Kantavuus 11 700 kg

Sähkömoottori Dana, kestomagneetti 

Teho 250 kW (nimellinen) / 370 kW (huippu)

Vääntö 1 200 Nm (nimellinen) / 3 700 Nm (huippu)

Akun kapasiteetti 282 kWh (käytettävissä 254 kWh)
Täyteen ladatun ajoneuvon toimintamatka enintään 280 km 
Akkujen pikalataus, 150 kW

20–80 % 1 t 

0–100 % 2 t 

Hidas yölataus, 22 kW

20–80 % 6,5 t

0–100 % 12 t