DAF alkoi myydä eurooppalaisista valmistajista ensimmäisenä täyssähköistä vetoautoa, 37 tonnin kokonaismassoille soveltuvaa CF Electriciä. Se on suunnattu ensisijaisesti päivittäistavarakauppojen jakeluun ja kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin. Sittemmin DAF lisäsi sähköautotarjontaansa 29-tonnisen 6×2 CF Electric -tasakuorma-automallin, jossa on taka-akseliohjaus ja joka sopii valmistajan mukaan ihanteellisesti esimerkiksi päästöttömään jätteiden keräämiseen. Paccarilta kerrotaan, että Euroopassa suuret kuljetusyritykset ovat ajaneet CF Electric -kuorma-autoilla jo satojatuhansia kilometrejä, mikä on kerryttänyt DAF:n kokemusta sähköisten voimansiirtojen kehittämisessä. Nyt sähkömalliston jatkoksi esiteltävä LF Electric on DAF:n uusin täyssähköisellä voimansiirrolla varustettu tuote.
LF Electricin sähkömoottori tuottaa 250 kW:n nimellistehon (enimmäisteho 370 kW) ja 1 200 Nm:n nimellisväännön (huippuvääntö 3 700 Nm). Moottori saa virtaa litium-rautafosfaattiakusta (LFP), jonka bruttoenergiasisältö on 282 kWh (käytettävissä 254 kWh). Sen ansiosta LF Electric kulkee DAFin teknisten tietojen mukaan paikallispäästöttömästi ja lähes äänettömästi yli 280 kilometriä, mikä täyttää kaupunkijakeluyritysten tarpeet helposti.
Uusimman sukupolven akut
DAF:n kaikissa täyssähköautoissa käytetään LFP-akkuja (litium-rautafosfaattiakkuja). Ne edustavat uusinta akkusukupolvea, ja kestävän kehityksen vuoksi ne eivät sisällä kiisteltyä kobolttia tai magnesiumia. Lisäksi ne on pakattu entistä tehokkaammin, mikä parantaa energiatiheyttä, ja niiden kemiallinen koostumus takaa parhaan suojan ylikuumenemista vastaan. LFP-akuilla on kuuden vuoden takuu, minkä kerrotaan kuvastavan DAF:n luottamusta niiden suorituskykyyn, luotettavuuteen ja kestävyyteen.
Hidas ja nopea lataus
Uudessa DAF LF Electricissä on CCS-pikalatausmahdollisuus, mutta kuorma-auto voidaan ladata myös tavallisessa sähköverkossa esimerkiksi esimerkiksi työpäivän päätteeksi. Hitaalla latauksella (400 V AC, 22 kW, 3-vaiheinen) akku latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin 6,5 tunnissa. Täysi lataus (0–100 %) kestää enintään 12 tuntia. Sopivien laitteiden avulla akku voidaan pikaladata (650 V DC, 150 kW) 20 prosentista 80 prosenttiin yhdessä tunnissa. Tyhjä akku latautuu pikalatauksella täyteen kahdessa tunnissa.
e-PTO-vaihtoehto
DAF LF Electriciin on saatavilla valinnainen 400 V:n e-PTO esimerkiksi sähköisten kylmäkoneiden, sähköhydraulisten nostureiden ja muiden lisälaitteiden käyttöön. Jakeluauto on täysin päästötön, kun erillistä generaattoria ei tarvita.
Kaksi akseliväliä
LF Electric on aluksi saatavilla 19 tonnin tasakuorma-autona, jonka akselivälinä voi olla 5,3 tai 5,85 metriä. LF Electricin alustan paino on noin 7,3 tonnia, joten päällirakenteen ja kuorman hyödynnettäväksi jää 11,7 tonnia.
DAF LF Electric | jäykkäalustainen malli – Tekniset tiedot
4×2-alusta, kokonaismassa 19 tonnia
Akseliväli 5 300 millimetriä
5 850 millimetriä
Rungon paino 7 300 kg
Kantavuus 11 700 kg
Sähkömoottori Dana, kestomagneetti
Teho 250 kW (nimellinen) / 370 kW (huippu)
Vääntö 1 200 Nm (nimellinen) / 3 700 Nm (huippu)
Akun kapasiteetti 282 kWh (käytettävissä 254 kWh)
Täyteen ladatun ajoneuvon toimintamatka enintään 280 km
Akkujen pikalataus, 150 kW
20–80 % 1 t
0–100 % 2 t
Hidas yölataus, 22 kW
20–80 % 6,5 t
0–100 % 12 t