Uuden erikoiskuljetukset ja erikoiskuljetusajoneuvot -määräyksen myötä jatkossa sallitaan kuusiakselinen ajoneuvonkuljetusauto ja sen neliakselinen teli, joille on määritetty suuremmat massat kuin aiemmin sallituilla viisiakselisilla ajoneuvonkuljetusautoilla ja niiden kolmeakselisilla teleillä. 

Jatkossa Suomen tieverkolla on mahdollista suorittaa kuljetuksia kuusiakselisella ajoneuvonkuljetusautolla, jossa on neliakselinen teli. Myös liikenteenohjaus- ja varoitusautokalustoon kohdistuvat määräykset muuttuvat jonkin verran.

”Mahdollistamalla entistä suurempien koneiden kuljettamisen erikoiskuljetusautolla luomme samalla uusia mahdollisuuksia ajoneuvoteollisuudelle, monipuolistamme kuljetusyritysten kalustoa ja tierasitukset vähenevät”, kommentoi Traficomin ylijohtaja Kimmo Pylväs

Näitä ajoneuvoja saa kuitenkin käyttää vain erikoiskuljetuksiin, koska niille ei toistaiseksi ole säädetty tiellä yleisesti sallittuja massoja.

”Käyttötarkoitus merkitään rekisteriin, ja ajoneuvon käyttö edellyttää ELYn erikoiskuljetuslupaa myös ilman kuormaa ajettaessa”, painottaa erityisasiantuntija Juhani Puurunen.

Tuoreessa määräyksessä myös erikoiskuljetuksen liikenteenohjausauton merkinnät ja väritys tarkentuvat siltä osin, kuinka erikoiskuljetuksen liikenteenohjausauton (EKL-auto) sivuilla olevat nuolimerkinnät on sijoitettava ja kuinka paljon autossa tulee olla keltaväriä. 

Myös varoitusautovaatimuksissa on muutoksia. Jatkossa varoitusautoa ei enää edellytetä pelkän yleisesti sallitun korkeuden ylittävältä erikoiskuljetukselta, jos kuljetuksen suorittaja on varmistanut, että luvassa määritellyllä reitillä varoitusauto ei ole tarpeellinen tien yläpuolisten rakenteiden korkeuden mittaamiseen. Poliisiautolla ei myöskään voi enää korvata varoitusautoa erikoiskuljetuksissa. 

Traficom nostaa esille myös seuraavat yksittäiset muutoskokonaisuudet. Autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksessa erikoiskuljetusajoneuvoille säädettyjä poikkeuksia saa soveltaa Suomessa yleisesti käytössä oleviin erikoiskuljetusajoneuvoihin. Erikoiskuljetusperävaunujen kauko-ohjausjärjestelmille on uudet tekniset vaatimukset.

Kaksiakselinen nelivetoinen puoliperävaunun vetoauto voidaan hyväksyä erikoiskuljetusautoksi. Veneenkuljetukseen käytettävässä kuorma-autossa ei tarvitse olla enää nosturia.

Uudistuksen tavoitteena on Traficomin mukaan varmistaa erikoiskuljetusten turvallisuus ja sujuvuus sekä ottaa huomioon ajoneuvoteollisuuden ja kuljetusalan tarpeet. Määräys tulee voimaan 5.5.2025, joskin tiukennuksille luvataan siirtymäaikaa marraskuulle asti.