Marraskuun viimeisellä viikolla juhlittiin Wörthissä Mercedes-Benzin eActros 600 -sarjan tuotannon aloittamista. Kyseessä on valmistajan kolmas sarjatuotantoon edennyt sähkökuorma-automalli aiemman eActros 300/400 ja eEconicin jälkeen.

Uutta Mercedes-Benz eActros 600 -mallia tullaan valmistamaan rinnakkain ja samalla linjalla Wörthissä kuin dieselkuorma-autojakin. Sähkökomponentit asennetaan linjalla osana muuta tuotantoa, ja auto on valmis laadunvalvontatesteihin ja ajoon linjan päässä, siinä missä muukin valmistuva kalusto. Näin ollen eActros 600 on ensimmäinen Wörthissä tuotettava sähkökuorma-automalli, joka valmistuu yhdessä hallissa. Aiemmat mallit eli eActros 300/400 ja eEconic ovat saaneet sähköisen voimansiirtolinjansa komponentit toisessa kokoonpanopisteessä varsinaiselta valmistuslinjalta sivussa: Future Truck Centerissä, niin ikään Wörthissä.

Daimler Truckin tehtaat Mannheimissa, Kasselissa ja Gaggenaussa ovat myös suuressa roolissa eActros 600:n valmistuksessa. Ne tuottavat komponentteja akkusähköiseen voimalinjaan, kuten sähkökäyttöisiä akseleita, vaihteiston osia ja korkea- ja matalajännitekomponentteja yhdistelevän ns. etulaatikon, joka asennetaan perinteisen dieselmoottorin tilalle.

Uusi eActros 600 esiteltiin ensi kertaa vuoden 2023 lopulla. Sen akkukapasiteetti on yli 600 kilowattituntia ja sen energiatehokkaaksi mainittu vetoakseliratkaisu on konsernin omaa kehitystyötä. Sen avulla kerrotaan saavutettavan jopa 500 kilometrin toimintamatka ilman välilatausta. Tämä matka saavutetaan realistisissa, normaalia arkikäyttöä vastaavaksi kuvatuissa olosuhteissa 40 tonnin kokonaismassalla.

Välilatauksen avulla eActros 600:n kerrotaan saavuttavan hyvinkin yli 1000 kilometrin päivämatkoja. Lataukset voidaan tehdä kuljettajan pakollisten taukojen aikana, eikä suoritukseen tarvita megawattitason latausta, joka tullaan eActros 600:n ominaisuuksiin lisäämään myöhemmin.

Nyt sarjatuotantoon lähteneet eActros 600:t suuntaavat seuraavien kuukausien aikana esittelyautoiksi, mutta muutamia asiakasautojakin valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä saksalaisille asiakkaille.