MAN Truck & Bus ei hidastele sähköistysprojektiensa parissa, sillä vain vuoden rakennusajan jälkeen yritys juhli 25.11.2024 Nürnbergissä uuden akkutehtaan harjannostajaisia. Tehtaalla tullaan tuottamaan laajamittaisesti sähkökäyttöisten kuorma-autojen ja -bussien akkuja.

Vain muutama viikko sen jälkeen, kun ensimmäinen MAN eTruck on toimitettu asiakkaalle, päästiin müncheniläisellä hyötyajoneuvovalmistajalla juhlimaan akkutehtaan harjakaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että huhtikuusta 2025 alkaen MAN-suurjänniteakut valmistetaan Nürnbergissä, huippumodernilla 17 000 neliömetrin akkutehtaalla. MAN kertookin olevansa ensimmäinen hyötyajoneuvojen valmistaja, joka aloittaa oman akkujen sarjatuotannon Saksassa. Investointien määrä uuteen tehtaaseen, mukaan lukien investoinnit logistiikkaan, infrastruktuuriin,
rakennuksiin ja tuotantotiloihin, on yhteensä noin 100 miljoonaa euroa.
Harjannostajaisten vieraina olivat muun muassa Baijerin pääministeri Markus Söder, Nürnbergin pormestari Marcus König, MAN Truck & Busin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp sekä Markus Wansch MAN Truck & Bus SE:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Nürnbergin tehtaalla.

”Tulevaisuus tullaan luomaan Nürnbergissä. Emme ainoastaan kehitä täällä akkuja, vaan muutaman kuukauden kuluttua aloitamme niiden massatuotannon hyödyntämällä uusinta teknologiaa. Harjakaisjuhla on yrityksellemme tärkeä virstanpylväs matkalla kohti uutta teknologiaa ja sähköistyvää liikennettä. Se tarkoittaa myös MANille selkeää sitoutumista Baijeriin ja Saksaan sijaintipaikkana”, Vlaskamp kertoi puheessaan.

Tällä hetkellä MANin täyssähköautojen akkupaketteja valmistetaan jo pieninä sarjoina Nürnbergin tehtaalla. Massatuotannon alkaessa piensarjatuotantoalue muutetaan asteittain soveltumaan seuraavan akkusukupolven kehittämiseen ja käytettyjen akkujen kunnostukseen. Huhtikuusta 2025 alkaen toimitetut akkumoduulit asennetaan akkukoteloihin massatuotantoalueella, minkä jälkeen akut siirtyvät testaukseen.
Tehtaan 17 000 neliömetrin alalle tulee yli 50 manuaalista ja automatisoitua kokoonpanoasemaa sekä 7 testialuetta laadun varmistamiseksi. Ensimmäisten tuotantolinjojen asennus on jo aloitettu. Huhtikuusta 2025 alkaen tehtaalta valmistuu suunnitellun kapasiteetin mukaan jopa 50 000 akkua vuodessa. Markkinoiden kehityksen myötä kapasiteettia on tarkoitus laajentaa jopa 100 000 suurjänniteakkuun vuoteen 2030 mennessä.