Sarjatuotantoon tähtäävää MAN eTruckia talvitestattiin valmistajan toimesta maaliskuussa Pohjois-Ruotsissa. Testeissä todettiin, että päivittäiseen 600-800 kilometrin ajomatkaan pystyvä MAN eTruck toimi ongelmitta myös jäässä, lumessa ja jopa -40 asteen pakkasissa. Tuhansien arktisten testikilometrien tarkoituksena oli tutkia auton yleistä toimivuutta, toimintasädettä, lämmitystä ja ilmastointia sekä latauskäyttäytymistä.
”Talvitestit onnistuivat täydellisesti. Insinöörimme käyttivät uutta eTruckia kirjaimellisesti päivin ja öin mitä vaikeimmissa olosuhteissa. Tuotteen kypsyysaste on jo nyt erittäin korkea ja kehitystiimi jatkaa suurella intohimolla testejä tarjotakseen asiakkaillemme parhaan tuotteen maanteiden hiilidioksidivapaisiin tavarakuljetuksiin siirtymiseksi”, sanoo Dr. Frederik Zohm, Executive Board Member for Research and Development, MAN Trucks & Bus.
Noin 30 testi-insinööriä viihtyi keskellä pohjoisen talven pakkasia, lumimyrskyjä ja pimeyttä noin neljän kuukauden ajan saadakseen uuden MAN eTruckin sarjatuotantovalmiiksi. Prosessissa testattiin neljää akustoiltaan, sähkömoottoreiltaan, vaihteistoiltaan, akseleiltaan ja hyteiltään erilaista prototyyppiä. Soveltuvin osin käytettiin tällä hetkellä tuotannossa olevia komponentteja. Testauksen kohteena olivat muun muassa kokonaisenergianhallinta, akkupakettien jäähdytyksen- ja lämmönhallinta, voimansiirron komponenttien yhteistoiminta ja niiden hallinta sekä latauskäyttäytyminen äärimmäisissä talviolosuhteissa
”Eri alojen tiimit ovat avainasemassa, kun eTruck suunnitellaan kaikkiin asiakkaiden tarpeisiin ja käyttöolosuhteisiin. Tavoitteenamme on pystyä kattamaan suuri osa tämän päivän ajotehtävistä sähköisesti uudella eTruckilla. Hiilidioksidivapaa elintarvikkeiden kylmäkuljetus perinteisellä puoliperävaunulla ja maidon nouto luomuviljelijöiltä sähköisellä maitoautolla sekä hiljainen ja päästötön jätehuolto kaupungissa ovat yhtä mahdollisia”, kertoo Rainer Miksch, Vice President Vehicle Testing, MAN Truck & Bus.
Talvitesti oli vasta alkua lukuisille ajoneuvo- ja komponenttitesteille, jotka portaittain vievät uuden MAN eTruckin tuotantoon ja markkinoille. Akkujen on todistettava kestävänsä liekkejä, veteen upottamista sekä pudottamista maahan, ja yksittäisten komponenttien sekä koko ajoneuvon on läpäistävä vaativat törmäystestit. Lisäksi melumittaukset ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden mittaukset ovat osa lukuisia tulevia hyväksyntöjä, jotka tekevät autosta valmiin sarjatuotantoon.
Lisäksi uudella eTruckilla ajetaan useita satoja tuhansia kilometrejä Euroopan teillä. Talvitestauksen lisäksi tähän sisältyy Etelä-Espanjassa myös ns. hot-land-testaus, jossa ulkolämpötilat ovat reilusti yli +40 astetta, jota voimakas auringonvalo tehostaa. Tämä lämmittää komponentit äärimmäisyyksiin ja asettaa erittäin kovia vaatimuksia lämpötilan säätelylle akuissa, latauksenhallintajärjestelmässä sekä myös voimansiirron komponenteissa. Rainer Miksch korostaa: ”Asiakkaidemme monipuolisiin käyttötarkoituksiin ja toisinaan hyvin erilaisiin käyttöolosuhteisiin vastaaminen on hyötyajoneuvojen kehittämisen taidetta. Nyt kun eTruck ylitti odotuksemme talvitesteissä, koko testi- ja kehitystiimi odottaa jo innolla tulevia hyväksyntämittauksia ja kesätestauksia päästäkseen taas askeleen lähemmäksi sähköauton sarjatuotantoa.”