Uuden eTGL:n myötä MANin kuorma-autovalikoimasta löytyy täysin sähköinen ratkaisu 12 tonnista 42:n tonnin kokonaispainoluokkaan saakka. Uusin tulokas on jakeluauto 6,6 tonnin hyötykuormalla, 235 kilometrin toimintasäteellä ja noin puolen tunnin latausajalla. Myynnin on tarkoitus alkaa huhtikuussa 2025.
MAN Truck & Bus esittelee uuden MAN eTGL:n IAA 2024 -messuilla. Sähkökäyttöinen 12 tonnin kuorma-auto täydentää MANin sähkökäyttöisten kuorma-autojen valikoimaa kevyeen jakelukuljetukseen. Valmistaja kertoo, että uusi eTGL tarjoaa 235 kilometrin toimintasäteen, noin 30 minuutin pikalatauksen ja jopa 6,6 tonnin hyötykuorman. Yhdessä eTGS:n ja eTGX:n kanssa MAN tarjoaakin nyt uuden eTGL:n myötä koko kokonaispainovalikoiman 12:sta 42:n tonniin täysin sähköisesti. Valmistajalta linjataan, että verrattain alhaiset toimintasädevaatimukset, mahdollisuus lataukseen logistiikkapaikoilla ja polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen lisääntyvät melu- ja päästörajoitukset kaupunkien keskustoissa tekevät kaupunkien jakelukuljetuksista tärkeän lähtökohdan siirtymiselle sähköiseen liikkuvuuteen.
”Uuden eTGL:n myötä MANista on tulossa todellinen täyden valikoiman tarjoaja sähköisen liikkuvuuden alalla. MAN tarjoaa kuljetusyrityksille nollapäästöisiä käyttövoimia yhdeltä toimijalta aina yöaikaisista supermarketin toimituksista raskaisiin pitkän matkan kuljetuksiin. Noin 2000 tilausta ja tilauskyselyä eTGX- ja eTGS-malleistamme osoittavat jo nyt, että modulaarinen akkukonseptimme yksilöllisiin käyttöönotto-, kori- ja toimintasäteen vaatimuksiin vastaa asiakkaidemme tarpeita. Suuren hyötykuorman, lyhyiden latausaikojen ja kaupunkilogistiikan kannalta optimaalisen toimintasäteen ansiosta eTGL täydentää eTruck-kuorma-autovalikoimaamme täydellisesti”, MAN Truck & Busin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp kertoo uuden kevytsähköisen jakeluauton ensi-illan jo häämöttäessä.
Uusi MAN eTGL perustuu dieselvalikoimasta tuttuun 12 tonnin TGL-malliin, ja siinä käytetään samoja teknisiä komponentteja kuin sen ”raskaissa” veljissä eTGS:ssä ja eTGX:ssä: MANin erityisesti hyötyajoneuvokäyttöön kehittämät ja Nürnbergin tehtaalla valmistamat kaksi akkua on asennettu rungon oikealle ja vasemmalle puolelle, ja niiden käyttökapasiteetti on 160 kWh. Lataus tapahtuu CCS-liitännän kautta jopa 250 kW:n teholla valmistajan mukaan noin 30 minuutissa (10 % – 80 % SoC, 250 kW, 335 A), joten lataus on tehokasta ajotaukojen aikana.
Sähkömoottorista ja kaksivaihteisesta vaihteistosta koostuva voimansiirtoyksikkö on sijoitettu keskelle runkoa, ja sen kerrotaan antavan 285 hv:n eli 210 kW:n tehon taka-akselille kardaaniakselin välityksellä. 4500 mm:n akseliväli on suunniteltu selvästi ketteräksi kaupunkiliikenneoloihin, ja se voidaan yhdistää 6200–7300 mm:n pituisiin koripituuksiin, jotka ovat tyypillisiä kevyille jakeluautoille.
Tilavan päiväohjaamon luvataan tarjoavan saman ajomukavuuden kuin dieselkäyttöinen vastineensa: erityisen matala sisäänkäynti on suunniteltu MAN:n mukaan ergonomisesti niin, että toistuvat sisään- ja uloskäynnit sujuvat helposti, ja kuljettajan ympärillä olevat lukuisat helposti saavutettavissa olevat säilytyslokerot mahdollistavat rahtiasiakirjojen, kirjoitusalustan, tabletin tai matkapuhelimen nopean käsittelyn ja tarjoavat asianmukaiset latausliitännät. Keskitetty, täysin digitaalinen 12,3-tuumainen näyttö antaa tavanomaisten ajotietojen lisäksi kattavat tiedot akun varaustilasta, toimintasäteestä, senhetkisestä energiantarpeesta ja rekuperaatiosta. Asiakkaalle tarjotaan myös MAN:n kattavasta paletista erilaisia sähköisiä palveluita, kuten eMobility, erilaisia latausinfran kumpaanuussopimuksia ja latauspisteisiin liittyviä reitinsuunnittelutyökaluja kuten Man SmartRoute ja Charge&Go, sekä tietenkin ajoneuvon huolto- ja rahoitusratkaisuja erityisesti sähköajoneuvoon sopivasti.