Pohjois-Suomen ensimmäisellä kaasukäyttöisellä 31-metrisellä ajoneuvoyhdistelmällä on nyt ajettu noin miljoona kilometriä. Scania osoittautui kokonaistaloudeltaan niin toimivaksi, että yhdistelmää käyttänyt Kuljetus Luokkala hankki uuden samanlaisen.

Neljä vuotta sitten kemiläisen kuljetusyrittäjän Juha Luokkalan uudesta Scaniasta kirjoitettiin ympäri maailmaa. Pohjois-Suomen pisin kaasulla kulkeva ajoneuvoyhdistelmä nousi ensin uutiseksi Scanian verkkosivuilla, josta se levisi eurooppalaisiin kuljetusalan lehtiin. Amerikassa siitä kirjoitti mm. Advanced Biofuels USA ja jäässä ja pakkasessa kulkevaa 31-metristä jättiläistä ihmeteltiin Intiassa Motorindian sivuilla.

Kuljetus Luokkala on tehnyt hyvää kasvua: autojen määrä on noussut 23:sta 30:een. Lisää kuljettajia saatettaisiin myös tarvita.
Kuljetus Luokkala on tehnyt hyvää kasvua: autojen määrä on noussut 23:sta 30:een. Lisää kuljettajia saatettaisiin myös tarvita.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan kaasu-Scanialla piti ajaa noin miljoona kilometriä. Tämä myös toteutui, ja samalla Kuljetus Luokkala on myös ajanut Scania-yhdistelmällään pidempään kuin kukaan muu vastaavan kokoluokan kaasukäyttöisellä ajoneuvoyhdistelmällä Pohjois-Suomessa. Minkälaista oli auton käyttö, ja minkälaisia kokemuksia siitä saatiin?

Tuhansien eurojen säästöt

Scania veti 410-hevosvoimaisen ottomoottorin turvin Lindströmin vaihtomattoja, työvaatteita ja hygieniatarvikkeita Oulun, Kemin ja Rovaniemen sekä Oulun, Kajaanin ja Ylivieskan välillä. Ajoa oli kahdessa vuorossa: kuljettaja vaihtui, Scania jatkoi. Lähes 1 000 kilometrin reitti ajettiin viitenä päivänä viikossa. Yrityksessä huomattiin polttoainetta kuluvan suunnilleen saman verran kuin dieselkäyttöisellä vetojuhdalla, mutta kaasu oli keskimäärin 10-20 senttiä halvempaa. Kun ajaa 22 000 kilometriä kuukaudessa, se tarkoittaa 500 – 1 000 euron säästöä, vuodessa 6 000 – 12 0000 euroa.

”Vaikka kaasukuorma-auton hankintahinta on perinteistä dieseliä kalliimpi, kokonaiskustannukset tekivät siitä edullisemman vaihtoehdon. Olen sanonut kaikille, että kaasukuorma-autoa kannattaa harkita”, Juha Luokkala toteaa laskelmiensa pohjalta.

”Valitsin Scanian, koska se on aito kaasuauto: ei tarvitse toimiakseen dieseliä eikä ureaa. Eikä siten ole kolmen auton ongelmia. Urealaitteiden kanssa oli ylipäätään viime talven pakkasissa pohjoisessa todella paljon ongelmia, mutta kaasuauto kulki kelistä riippumatta.”

Luokkalan valintaa vaikuttivat myös pitkät ja hyvät kokemukset Scania-huolloista ja -korjaamoista. Hän suositteleekin kattavaa Scania Vabis -huoltosopimusta, joka on käyttäjälle huoleton.

Kaasuautojen buumi käynnissä

Luokkalalla on ollut tapana vaihtaa kuorma-autoa neljän – kuuden vuoden välein. Sama päti kaasuautoon. Scania Rovaniemen Tommi Ollila otti sen vaihtoon, kun Luokkala hankki uuden. Tilalle tuli uusi Scania, sekin kaasulla kulkeva. ”Kysyin myös asiakkaan mielipidettä ja he olivat sitä mieltä, että ehdottomasti jatketaan kaasulla”, Luokkala kertoo. Hän on myös huomannut, että käynnissä on kaasukuorma-autojen hankintabuumi.

”Kaksi vuotta moni odotti sähkön tuloa kuorma-autoihin. Se on kuitenkin niin kallis hankintahinnaltaan, että kaasu on isommissa kuorma-autoissa järkevä vaihtoehto. Lisäksi tankkausverkosto on parantunut: nyt LBG:tä voi tankata Kemissä ja Rovaniemellä. Asemat ovat toimineet hyvin.”

Ollila vahvistaa Luokkalan havainnon kaasukuorma-autojen kysynnän kasvusta. Esimerkiksi Posti investoi vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevaan postinjakoon. Rovaniemeläinen Kuljetus Hyvönen Oy ajaa kahdella Scanian kaasuautolla kummallakin jopa 1 200 kilometrin matkoja yhdellä tankkauksella.

Ammattikuljettaja Atte Haaraniemen mielestä kaasu-Scania on ollut hyvä ajettava.
Kuljettaja Atte Haaraniemen mielestä kaasu-Scania on ollut hyvä ajettava.