Scania on tiedottanut kasvattavansa sähkökuorma-autojen mallistoaan, joka laajenee uusiin teholuokkiin. Vain pitkien matkojen kaukoliikenne jää enää sähkötarjonnan ulkopuolelle.
Kokonaisuuteen sisältyvät päivitetyt jakeluautoluokan sähköajoneuvot, R- ja S-ohjaamoilla varustetut raskaampien kuljetusten mallit, uudet vihreät ja kestävämmät akut, sähkökuorma-autoihin suunniteltu alusta sekä laajennetut palvelut, kuten Scania Charging Access. Nämä yhdessä laajentavat ruotsalaisvalmistajan mukaan tarjonnan tasolle, joka tekee sähköisestä Scaniasta houkuttelevan ja kiinnostavan useille asiakkaille kuljetustehtävistä riippumatta.
Uusien Scania-sähkökuorma-autojen yhdistelmämassat voivat olla suurimmillaan 68 tonnia. Toimintasäteeksi lupaillaan 390 kilometriä 29-tonnisena, 40 tonnin yhdistelmänä noin 350 kilometriä ja 64-tonnisena 250 kilometriä. Akustojen bruttokapasiteeteiksi mainitaan 416 tai 624 kWh ja lataustehoksi ilmoitetaan maksimissaan 375 kW.
Sähkömallien huipputehot ovat 400 kW (544 hv) tai 450 kW (612 hv). Nämä väkevimmät sähkövoimalinjat koostuvat kolmesta kestomagneettimoottorista sekä kuusinopeuksisesta automaattivaihteistosta. Vaihteiston voimanulosotosta irtoaa 260 kilowattia ja ePTO:sta maksimissaan 100 kilowattia.
”Pitkien matkojen kaukoliikennettä lukuun ottamatta, mallistostamme löytyvät nyt ratkaisut useimpiin kuljetustehtäviin”, kertoo Scania Suomen sähköistymisen ratkaisuiden tuotepäällikkö Michael Mannfors ja jatkaa, ”Toki on vielä kuljetuksia, joihin polttomoottoriratkaisu sopii paremmin kuin täyssähkövaihtoehto, mutta siihenkin Scanialla on markkinoiden kokonaistaloudellisimmat ratkaisut.”