Liqui Moly on esitellyt tuotteen AdBlue-liuoksen höyrystymisessä mahdollisesti syntyviin ongelmiin.
”Liuoksen höyrystyessä voi muodostua myös jäämiä, sillä pakoputken pinnalle muodostuu nestekalvo, josta vesi haihtuu nopeammin kuin urea voi hajota”, kertoo Liqui Molyn tutkimus- ja kehitysjohtaja David Kaiser.
Ratkaisuksi tähän on yhtiö kehittänyt DEF Anti Crystal Additive K -lisäaineen.
”Lisäaineen avulla lämpötilaa lasketaan niin kutsutun Leidenfrostin efektin saavuttamiseksi. Tämä ilmiö edistää AdBlue-liuoksen hajoamista ilman haitallisia jäämiä. Pakoputken pinnalle muodostuva nestekalvo vähenee Leidenfrostin efektin seurauksena”, kertoo Kaiser.
Yhtiö kertoo uuden lisäaineen vaikutuksen kohdistuvan pakokaasun jälkikäsittelyssä SCR-järjestelmään (Selective Catalytic Reduction, selektiivinen katalyyttinen pelkistys), jonka avulla dieselmoottorin palamisprosessin aikana syntyvät typpioksidit pelkistyvät katalysaattorissa alkuainemuotoiseksi typeksi ja vedeksi.
”Järjestelmän putkiin tai annosteluventtiileihin muodostuu ureakiteitä. Näin tapahtuu, kun vesi haihtuu tai höyrystyy putkissa”, kehitysjohtaja selittää.
Ääritapauksessa tämä voi johtaa AdBlue-järjestelmän tukkeutumiseen. Tämä puolestaan voi vaurioittaa pumppua ja ruiskutussuuttimia tai aiheuttaa moottorinohjauksen virheilmoituksen.
”Lisäaineen sisältämä tensidi vähentää AdBlue-nesteen pintajännitystä. Se estää puolestaan pisaroiden muodostumisen. Näin vältytään häiritsevien kiteiden muodostumiselta ja ruiskutussuuttimen kerrostumilta”, Kaiser sanoo.
Vesiliuoksen toinen heikkous on kylmäherkkyys. Ajoneuvovalmistajat käyttävät lämmittimiä SCR-järjestelmän suojaamiseksi jäätymiseltä. Lämmittimet aktivoituvat kuitenkin vain moottorin käynnistyksen yhteydessä.
”AdBlue jäätyy -11,5 °C:n lämpötilasta alkaen. Lisäaineemme avulla jäätymispiste voidaan laskea noin -16 °C asteeseen”, Kaiser sanoo.
Uusi DEF Anti Crystal Additive K tuote on saatavana 2,5 litran muovipakkauksessa.