Tätä kirjoitettaessa kesän 2025 autotapahtumakausi alkaa jo vähitellen lämmetä, ja muutama viimeisin vuosi on näyttänyt tapahtumien olevan tarpeen. Onko niitä liikaa? Kysymys ei mielestäni ole relevantti. Toki jokainen vastaa siihen oman katsantokantansa mukaisesti, mutta pakollista tapahtumiin osallistuminen ei tietenkään ole. Määrä sen sijaan tuo mahdollisuuksia.
Suomen kesä on täynnä tapahtumia, oli sitten kyse rekkanäyttelyistä, laajemmin erilaisiin koneisiin, autoihin ja tekniikkaan liittyvistä kinkereistä – tai vielä hurjemmaksi heittäydyttäessä kaikista mahdollisista riennoista tasamaajuoksusta tangokarnevaaleihin. Tekeminen, kokeminen, näkeminen ja mahdollisesti myös poteminen ei siis lopu millään tänäkään kesänä.
Joku on joskus voivotellut, että tapahtumia on jopa liikaa. Ja nyt puhutaan pelkästään nykypäivän rekkatapahtumista. Kenties voivottelija ei ole aivan selvillä siitä, että osallistuminen on vapaaehtoista? Tai ehkäpä henkinen pakko ajaakin osallistumaan jokaiseen? Ei se toki väärin ole, osallistumista vartenhan tapahtumat ovatkin. Liikaa stressiä ei kuitenkaan kannata ottaa – varsinkaan siitä, sattuuko tänä vuonna ehtimään mihinkäkin karkeloon. Käy yhden vuorollaan, ja ottaa kaiken riemun irti. Sitten seuraavaan, jos kykenee. Vanhan sanonnan mukaan elefanttikin on helpointa syödä pala kerrallaan, ja tämä pätee myös jo pelkästään moisen hankkeen ajattelemiseen, ei ainoastaan varsinaiseen toteuttamiseen.
Se, mikä runsaassa näyttelyvalikoimassa on myös hyvää, on niiden maantieteellinen jakauma. Nykyinen tilanne tarjoaa pitkässä maassa mahdollisuuksia lähteä näkemään kalustoa pienemmällä rahan- tai ajankäytöllä, jos niin haluaa. Tai vaihtoehtoisesti nähdä ne kaukaisemmatkin autot, jotka eivät välttämättä satojen kilometrien päähän näytille lähde.
Myös tapahtumajärjestäjille kevyt kilpailu on varmasti hyvästä. Eikä pidä käsittää väärin: ei ole tarkoitus, että tapahtumat kilpailisivat verissä päin paremmuudesta. Tarkoitus on se, että kun luonnollista rinnakkaisasettelua syntyy kävijöiden ja näytteilleasettajien sieluista, se laittaa järjestäjätkin miettimään, mitä juuri me voimme tarjota, jotta asiakas saapuu ja viihtyy. Samalla hyviksi havaitut käytännöt voivat levitä laajempaankin käyttöön. Kilpailun ei tarvitse olla vastakkaisuutta, se voi olla myös rinnakkaista pyrkimystä samaan päämäärään: tarjota alasta kiinnostuneille parasta mahdollista koettavaa joka paikassa.
Ja siinä suomalaiselle yleisölle ei kukaan pystykään parempaa tarjoamaan. Kotimaisissa tapahtumissa alkaa olla koossa sen verran vankka joukko kokeneita järjestäjiä ja näytteilleasettajia, että vaikka ulkomaisissa näyttelyissä on omat eksoottiset ja hetken makealta maistuvat mausteensa, pärjää kotimainen show, meet, weekend tai muu aivan mainiosti silläkin vertailutasolla. Kiitos tästä jo taas kerran näin etukäteen! Kohti maailman parasta suomalaista rekkanäyttelykautta 2025, siis!
Kesäkauden 2025 kuorma-autoaiheisia tapahtumia
3.5. Retro Trucks Lahes, Lahti
17.5. Nälkämaa Truckmeeting, Vuokatti
6.-7.6. Truck Meet Perho, Perho
7.6. Askolan rekkaspottaus, Askola
13.-15.6. Vetku Kesäkeikka, Pieksämäki-Mikkeli
13.-14.6. Tornio Truck Meet, Tornio
13.-14.6. Mid Finland Truckmeeting, Viitasaari
14.6. Trucks on the beach, Kalajoki
28.6. Tawastia Truck Weekend, Hämeenlinna
28.6. Liperin Truck Meeting, Liperi
4.-5.7. Runni Truck Festival, Iisalmi
5.7. Sisukuja Truck Meet, Kuusankoski
26.7. Himos Truck Show, Himos
8.-9.8. Power Truck Show, Härmä
??.-??.9. Iso-Syöte Truck Weekend, Isosyöte
13.9. Tahko Truck Fest, Tahko
27.9. Uudenmaan truck meeting, Mäntsälä
Lisäksi tätä kirjoitettaessa on avoinna vielä Iso-Syöte Truck Weekendin päivämäärä? Ja jos tiedossasi on tapahtuma, joka puuttuu, ilmoita ja lisätään sekin listaan.