Eurooppalainen kuluttajatestijärjestö Euro NCAP on ensimmäistä kertaa arvioinut raskaiden kuorma-autojen turvallisuutta. Testeissä täydet viisi pistettä nappasi ainoana Volvo ja peräti kahdella eri mallilla.

Autojen turvallisuutta testaava Euro NCAP on laajentanut testaustaan nyt myös kuorma-autojen turvallisuusluokittamisen puolelle. Euro NCAP aloitti ensimmäisen kerran hyötyajoneuvojen turvallisuuden testaamisen vuonna 2021, ja tuolloin käyttöön otettiin kevyiden hyötyajoneuvojen luokittelu. Uusimmat testaukset koskevat raskaan kaluston ajoneuvoja, ja ensimmäisenä testattiin vetoautoyksiköitä eri valmistajilta.

Näiden lajissaan ensimmäisten testien myötä Truck Safe 2024 -nimellä julkaistut tulokset toivat Volvo FM ja Volvo FH Aero -malleille täydet viisi Euro NCAP -tähteä. Molemmat Volvon mallit saivat myös CitySafe -kaupunkiturvallisuuspalkinnon. 

Belgiassa sijaitseva European New Car Assessment Program (Euro NCAP) perustettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996, ja siitä tuli nopeasti eurooppalainen alan standardi henkilöautojen turvallisuuden arvioinnissa. Sitä tukevat useat Euroopan hallitukset, mukaan lukien Euroopan unioni.

Kuorma-autotestissä jokaiselle turvajärjestelmälle annettiin pisteet, jotka laskettiin yhteen kunkin alueen osalta. Näitä pisteitä käytettiin laskettaessa koko ajoneuvon tähtiluokitus alkaen yhdestä tähdestä ja päättyen viiteen tähteen. 

Ensimmäinen Truck Safe -protokollan mukaan testattu ryhmä koostui yhdeksästä pitkän matkan kuorma-autosta. Testattaviksi valitut yhdeksän kuorma-autoa edustavat NCAP:n mukaan 95 %:a tällä hetkellä tavattavista uusista kuorma-autoista Euroopan teillä.

Truck Safe on ensimmäinen Euro NCAP:n testausprotokolla, jossa mitataan ajoneuvon turvallisuutta koko onnettomuuden tapahtumakaaren ajan. Pitkän matkan kuorma-autojen arviointimenetelmä keskittyy onnettomuuden kolmeen päävaiheeseen ja tyypillisen onnettomuusskenaarion aikajanaan: tunteihin ja minuutteihin ennen onnettomuutta painottaen turvallista ajoa, aktiivisen turvallisuusjärjestelmän väliintuloa ennen tapausta tai onnettomuuden välttämistä ja onnettomuuden jälkeistä ”kultaista tuntia”, eli tilanteen selvittämistä heti tapauksen jälkeen. Suorituskyvystä kussakin vaiheessa annetaan prosenttiosuus. Nämä pisteet yhdistetään viiden tähden kokonaisarvion määrittämiseksi. Arviointiluokat ovat:

  • Ajoturvallisuus: kaikkien autossa olevien henkilöiden tarkkailujärjestelmät, kuten turvavyömuistutin, lisäksi erityisesti kuljettajaa koskevat järjestelmät, kuten esimerkiksi vireystilan tarkkailujärjestelmät ja vastaavat, näkyvyys (sekä suora että epäsuora) ja ajoneuvon avustustoiminnot (esim. nopeusavustin)
  • Törmäyksen välttäminen: Etutörmäykset (auto, jalankulkija ja pyöräilijä), alhaisella nopeudella tapahtuvat törmäykset ja kaistanvaihtotilanteessa tapahtuvat kolarit
  • Pelastaminen: Pelastustiedot ja uhrien pelastamisen helppous ensimmäisen tunnin aikana.

Viiden tähden pisteytyksen lisäksi Euro NCAP on ottanut käyttöön myös lisäakkreditoinnin nimeltä CitySafe. Tämä akkreditointi myönnetään kuorma-autoille, joissa on käytetty teknologioita tai sellaista suunnittelua, joilla voidaan estää kaupungeissa tai taajamissa tyypillisesti tapahtuvia onnettomuuksia. Tästä esimerkkinä on automaattinen hätäjarrutus, jos ajoneuvon rinnalla havaitaan kuljettajalle havaitsemattomia polkupyöriä käännöstilanteissa.

Euro NCAP:n tavoitteena on asteittain laajentaa testejä myös varsinaiseen rakenteelliseen kolaritörmäyssuojaukseen sekä testata kuorma-autoja muissakin kuljetussegmenteissä.

Mitä testi sitten kertoo ensimmäisen vuoden osalta?

Auto: DAF XF
Truck SAFE -tulos: ★★★☆☆

CitySafe: Kyllä
Ajoturvallisuus – 85%
Törmäyksen välttäminen – 35%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”DAF XF saavuttaa turvallisen ajosuorituksen, joka on luokkansa paras tasalattiaisessa pitkän matkan hytissä. Näkyväisyys on luokkansa paras erittäin avarien ikkunoiden, matalalla sijaitsevien ikkunalinjojen, apukuljettajan oven alaikkunan ja kaikkia peilejä korvaavan CMS-järjestelmän ansiosta. Auto on varustettu AEB-järjestelmällä, joka toimii kohtuullisen hyvin etu- ja takaosuman yhteydessä ajoneuvojen kanssa sekä etuosuman yhteydessä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. DAF XF:n vaikuttava suorituskyky kaupunkionnettomuustyypeissä ansaitsee CitySafe-palkinnon ja vankan 3 tähden kokonaisarvion. Se on siten hyvä valinta pitkän matkan sektorille, jossa toiminta voi edellyttää kaupungeissa ajamista.”

Auto: Iveco S-WAY
Truck SAFE -tulos: ★☆☆☆☆
CitySafe: Ei
Ajoturvallisuus – 32%
Törmäyksen välttäminen – 19%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Iveco kieltäytyi tarjoamasta ajoneuvoa testattavaksi. Siksi Euro NCAP testasi ja arvioi saatavilla olevan uusimman, hyvin varustellun ajoneuvon. Valmistaja ilmoitti meille, ettei ajoneuvo edusta heidän uusimman sukupolven ajoneuvojensa turvallisuussuorituskykyä, joka noudattaa GSR2-säädöksiä, mutta näiden autojen ensimmäisiä toimituksia ei odoteta ennen vuoden 2024 loppua. Testien perusteella Iveco S-WAY tarjoaa rajallisen suoran näkyvyyden ja vain vähän niitä ADAS-ominaisuuksia, joita Euro NCAP arvioi luokituksessaan. Tämä johtaa sen pettymykselliseen yhden tähden luokitukseen.”

Auto: MAN TGX
Truck SAFE -tulos: ★★★☆☆
CitySafe: Ei
Ajoturvallisuus – 56%
Törmäyksen välttäminen – 60%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”MAN kieltäytyi tarjoamasta ajoneuvoa testattavaksi. Tästä huolimatta Euro NCAP onnistui hankkimaan, testaamaan ja arvioimaan uusimman GSR2-standardin mukaisen mallin, joka on varustettu kaikilla asiaankuuluvilla turvallisuusvaihtoehdoilla. TGX tarjoaa vankan 3 tähden turvallisuussuorituksen, joka on hyvin tasapainossa turvallisen ajon ja onnettomuuksien välttämisen välillä. Sen suora näkyvyys on heikko, mikä sai nolla pistettä arvioinnissamme. Kuitenkin se on valinnaisesti saatavilla erinomaisella kameravalvontajärjestelmällä, joka parantaa kuljettajan näkökenttää. Se tarjoaa erittäin hyvän valikoiman onnettomuuksien välttämisteknologioita ja suorituskykyisen kaistanvalvontajärjestelmän.”

Auto: Mercedes-Benz Actros L
Truck SAFE -tulos: ★★★☆☆
CitySafe: Ei
Ajoturvallisuus – 72%
Törmäyksen välttäminen – 51%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Daimler Trucks kieltäytyi tarjoamasta ajoneuvoa testattavaksi. Siksi Euro NCAP testasi ja arvioi uusimman, hyvin varustellun saatavilla olevan ajoneuvon. Auto oli ensirekisteröity heinäkuussa 2024. Valmistaja ilmoitti meille, että auto ei edusta heidän uusimman sukupolven ajoneuvojensa turvallisuussuorituskykyä, joka tuli saataville vasta myöhemmin vuonna 2024. Testien perusteella Actros L tarjoaa vankan 3 tähden turvallisuussuorituksen. Se on mitoiltaan korkein testattu kuorma-auto tässä luokassa, mutta CMS:n avulla se onnistuu silti saamaan hyvän turvallisen ajon arvion. Se tarjoaa erittäin hyvän valikoiman onnettomuuksien välttämisteknologioita, mutta joidenkin toimintojen suorituskyky oli rajallinen.”

Auto: Renault Trucks T
Truck SAFE -tulos: ★★★★☆
CitySafe: Ei
Ajoturvallisuus – 72%
Törmäyksen välttäminen – 70%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Renault Trucks T saa vahvan neljän tähden luokituksen, mikä johtuu suurelta osin sen korkealaatuisista edistyneistä kuljettajan avustinjärjestelmistä (ADAS), jotka saavat tasapainoiset pisteet sekä turvallisessa ajossa että onnettomuuksien välttämisessä, ja joista suurin osa tulee vakiona. Sen suora näkyvyys on rajallisempi, vaikka äskettäinen CMS-järjestelmän lisääminen on parantanut sen yleistä turvallisen ajon pistemäärää. Auto hyötyisi myös pyöräilijöiden käännöksen mahdollistavasta toiminnosta. Yhdessä rajoitetumman suoran näkymäkyvyn kanssa tämä tekee siitä paremmin soveltuvan valtateille kuin kaupunkiliikenteeseen.”

Auto: Scania R-sarja
Truck SAFE -tulos: ★★★☆☆
CitySafe: Ei
Ajoturvallisuus – 64%
Törmäyksen välttäminen – 62%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Scanian R-sarja on saatavilla lähes kaikilla kuljettajan avustinjärjestelmillä, jotka Euro NCAP ottaa huomioon, ja ne toimivat yleensä hyvin. Monet näistä järjestelmistä ovat kuitenkin lisäkustannuksia tuovia varustevaihtoehtoja. Näkyvyyden perusasiat ovat hyvät, mutta lopputulosta rajoittavat perinteisten peilien aiheuttamat esteet, eikä CMS-järjestelmä ole saatavilla. Auton ADAS-suorituskyky on hyvä useimmilla alueilla, mutta se jää vajaaksi joiltakin haavoittuvien tienkäyttäjien suojaamiseen tarvittavilta toiminnoilta. Kaiken kaikkiaan Scania R on hyvä vaihtoehto erityisesti valtatiekäyttöön, edellyttäen että autoon valitaan sopivat lisävarusteet.”

Auto: Scania G-series
Truck SAFE -tulos: ★★★★☆
CitySafe: Kyllä
Ajoturvallisuus – 71%
Törmäyksen välttäminen – 62%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Scanian G-sarjaa testattiin R-sarjalaisen kumppaniversiona. G-sarja hyötyy matalammasta hytistä, joka parantaa näkyvyyttä. Ajoneuvo on vankka suorittaja, jolla on tasapainoinen lähestymistapa turvallisessa ajossa ja onnettomuuksien välttämisessä. Se on saatavilla lähes kaikilla Euro NCAP:n huomioimilla kuljettajan avustinjärjestelmillä, ja ne toimivat yleensä hyvin, mutta R-sarjan tapaan monet näistä järjestelmistä ovat lisäkustannusvaihtoehtoja. Näkyvyyden perusteet ovat hyvät ja hyötyvät matalammasta hytin kiinnityskorkeudesta. Lopputulosta rajoittaa kuitenkin edelleen kameravalvontajärjestelmän puute. G-sarjan onnettomuuksien välttämissuorituskyky on hyvä useimmilla alueilla, ja AEB VRU yhdistettynä hyvään näkyvyyteen ansaitsee sille CitySafe-akkreditoinnin. Kaiken kaikkiaan Scania G on turvallinen valinta monenlaisiin ympäristöihin, edellyttäen että sopivat varustevaihtoehdot on valittu.”

Auto: Volvo FH Aero
TRUCK SAFE -tulos: ★★★★★
CitySafe: Kyllä
Ajoturvallisuus – 80%
Törmäyksen välttäminen – 89%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Volvo FH on erinomainen turvallinen valinta ajoneuvoksi vetoautosektorilla. Sen suora näkyvyys on hyvä, jota parantaa CMS:n saatavuus ja auton Aero-muotoiltu etuosa. Yhdistettynä erittäin hyviin avustinjärjestelmiin tämä tuottaa erinomaisen turvallisen ajon pistemäärän. Se saavuttaa erinomaiset pisteet myös onnettomuuksien välttämisessä, kun kaikki Euro NCAP:n arvioimat järjestelmät ovat saatavilla, mukaan lukien automaattinen jarrutus pyöräilijöiden suojaamiseksi kuorma-auton kääntymistilanteessa. Auton hyvä suora näkymäkyky yhdistettynä erittäin hyvään automaattiseen hätäjarrutukseen haavoittuvien tienkäyttäjien osalta ansaitsee myös Volvo FH:lle CitySafe-akkreditoinnin ja viisi tähteä, mikä tekee siitä erinomaisen valinnan toimintoihin, jotka vaativat satunnaisia toimituksia kaupunkiin.”

Auto: Volvo FM
Truck SAFE -tulos: ★★★★★
CitySafe: Kyllä
Ajoturvallisuus – 87%
Törmäyksen välttäminen – 89%
Pelastaminen – 80%

Euro NCAP -kommentti: ”Volvo FM testattiin FH Aero -mallin kumppanina, mutta se tarjoaa matalamman hytin, joka parantaa näkyvyyttä. Se on erinomainen turvallinen valinta ajoneuvoksi vetoautosektorilla. Sen suora näkyvyys on erittäin hyvä, jota parantaa CMS:n saatavuus. Yhdistettynä erittäin hyviin avustinjärjestelmiin myös FM kerää erittäin hyvän turvallisen ajon pistemäärän. Tämäkin Volvo saavuttaa erinomaiset pisteet onnettomuuksien välttämisessä, kun kaikki Euro NCAP:n arvioimat järjestelmät ovat saatavilla, mukaan lukien automaattinen jarrutus pyöräilijöiden suojelemiseksi auton kääntymistilanteessa. Kokonaisuutena Volvo FM:n erittäin hyvä suora näkymäkyky, yhdistettynä erittäin hyvään AEB:n tuomaan haavoittuvien tienkäyttäjien havainnointiin ansaitsee autolle viiden tähden luokituksen ja myös CitySafe-akkreditoinnin, mikä tekee siitä erinomaisen valinnan kaupunki- ja valtatiekäyttöön.”