Väylävirasto ja ELY-keskukset tiedottavat tavoittelevansa yli 3 000 kilometrin päällystysohjelmaa vuonna 2025. Tänä vuonna lisärahoitusta on käytössä 200 miljoonaa euroa, josta päällystämiseen käytetään 180 miljoonaa. Kaiken kaikkiaan päällysteiden korjaukseen ja tiemerkintöihin käytetään kuluvana vuonna 365 miljoonaa euroa. Korjausvelan kasvua saadaankin hidastettua vuonna 2025, mutta tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa.
Kuluvalle hallituskaudelle osoitettiin tieverkon korjausvelan purkuun yhteensä 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saatiin käyttöön 250 miljoonaa. Maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä noin 4 050 kilometriä.
Vakaan rahoitustason jatkuvuus on tärkeää niin tieverkon kunnon kuin koko alan toiminnan kannalta.
”Olemme erittäin tyytyväisiä lisärahoitukseen. Tavoitteemme yhdessä ELY-keskusten kanssa on päällystää tänä vuonna yhteensä yli 3 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Viime vuoden tapaan voimme kohdistaa päällystystöitä vilkkaimman tieverkon lisäksi myös muille, alueellisesti merkittäville teille. Lisäksi pystymme parantamaan teiden rakenteita pitkäjänteisesti, mikä on todella tärkeää”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.
Lopulliseen päällystyskilometrien toteumaan vaikuttavat oleellisesti sekä teiden rakenteille tehtävät parantamistoimenpiteet että asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan kehittyminen työkauden aikana. Myös sääolosuhteet ja esimerkiksi talven aikana syntyneiden päällystevaurioiden suuruusluokka vaikuttavat toteumaan. Päällystystyöt alkavat aikaisintaan vapun tienoilla.
Siltojen ja muiden taitorakenteiden korjauksiin käytetään kuluvana vuonna 111 miljoonaa euroa.
”Tavoitteena on korjata noin 150 maantiesiltaa. Siltoja korjaamalla ehkäistään tieliikenteen pullonkauloja ja huolehditaan elinkeinoelämälle sekä huoltovarmuudelle tärkeistä kuljetusreiteistä. Ilman siltojen riittävää kuntoa ei niiden välisten tieosuuksien päällystämisestä saataisi täysimääräistä hyötyä. Korjausvelan kasvua siis hidastetaan myös pintaa syvemmältä”, Anttila kommentoi.