Scania Suomi toteutti tälle vuodelle esittelyajoneuvon, jonka tarkoitus oli lähteä kiertämään alan tapahtumia Summertuck- eli Kesärekka-teemalla. Tänä vuonna oli tarkoitus korvata muutamana edelliskesänä käytössä ollut puoliperävaunuyhdistelmä koukkulaiteautolla, ”Kesäkoukulla”.
Kuten kaikki ovat huomanneet, ei tapahtumien suhteen ole tänä vuonna juhlimista. Auto sen sijaan kääntää katseita ilman tapahtumiakin.
Lähtökohtana autossa on Scania G540 8X4*4 -alusta 3950 millimetrin perusakselivälillä ja täysilmajousilla sekä levyjarruilla. Vaihteistona on kytkinpolkimellinen Opticruise ja vastaanottavasta päästä löytyy teliveto puikkoperillä. Ohjaamo on normaalikorkuinen G-makuuohjaamo. Rungon päälle on asennettu Multiliftin ULT24SL.61 eli 24 tonnin koukkulaite servo-ohjauksella.
Kokonaisuus on suomalaista visiointia, eli Scania Suomen tiimin toteuttama yhtälö, jonka päällirakentamisestakin vastasi talon oma väki. Päävisionäärinä toimi Helsingin Scania-myyjä Daniel Ljungqvist. Koukkulaite, työkalulaatikot ja rungon päällikatteet asennettiin Scania Jyväskylän Superstructure-osastolla. Kaikki muu koristeteippauksia lukuun ottamatta tehtiin sitten Hämeenlinnan Scania-varustelukeskuksessa. Varusteluun auto saapui tässä oranssi-mustassa värissään suoraan tehtaalta maalattuna, eli sen suhteenkaan ei tarvittu erikoisempia toimenpiteitä. Vetokytkimen käyttökytkinkoteloa lukuun ottamatta kaikki autossa näkyvä oranssi on suoraan tehtaalta maalattuna tullutta – myös koukkulaitteen kaksivärinen maalaus toteutettiin Multiliftin toimesta suoraan linjalla.
Mielenkiintoista on myös runsas lisävarusteiden määrä, erityisesti kun puhutaan maahantuojan esittelyautosta. Mielenkiintoisuutta lisää se, että kaikki autossa nähtävät varusteet ovat saatavilla Scania-myyntiverkoston kautta. Niille on omat varaosanumerot, eli esimerkiksi kovin halutut Super-kuraläpät löytyvät marmoritiskiltä.
Scania Suomi haluaakin runsaiden, heti kaupan teon yhteydessä saatavien varustelumahdollisuuksien lisäksi kertoa tämän auton myötä käytännön mahdollisuuksista saada 76 tonnin kokonaispaino suoralla kutoskoneella G-ohjaamolla. Harmillisesti auton esiintyminen eri näyttelyissä jää nyt suuremmilta osin väliin, mutta halukkaat pääsevät varmasti näkemään kamppeen livenä ottamalla yhteyttä myyntiin.
Raskas Kalusto -lehti puolestaan menee asian suhteen yksityiskohtiin laajemman jutun myötä numerossa 5/2020