Logistiikkayhtiö Kaukokiito ajaa Turun keskustan jakelu- ja noutoliikenteen jatkossa sähkökalustolla. Kalustolla liikennöinti ei aiheuta lainkaan päästöjä. Lisäksi sen melukuorma on pieni, ja siksi se soveltuu hyvin kaupunkikeskusta-ajoon.
Kaukokiidon tavoite on toimittaa lähetykset tulevaisuudessa hiilineutraalisti. Tätä matkaa vauhdittaa yhtiön päätös investoida kahdeksaan täyssähköiseen kuorma-autoon. Osa niistä aloitti liikennöinnin jo viime vuoden puolella, ja kolme sähköautoista saadaan ajoon helmikuussa Turun lisäksi Poriin ja Hämeenlinnaan.
Turun uusin täyssähköinen kuorma-auto ajaa kappaletavaraliikennettä Turun keskustassa. Auto ladataan lähetysten ja purkujen yhteydessä sekä yöaikaan Kaukokiidon Turun terminaalin latauspisteessä uusiutuvalla sähköllä. Auto on Fuso eCanter, ja sen toimintasäde on optimiolosuhteissa 200 km. Autoa liikennöi Hemmon Kuljetus Oy, joka on Kaukokiidon pitkäaikainen alihankkija Turussa. Tämä on jo yrityksen toinen Kaukokiito-ajossa Turussa oleva täyssähköinen kuorma-auto – ensimmäinen otettiin käyttöön keväällä 2022. Se ajaa Länsikeskuksen ja keskustan alueen jakelua.
”On hienoa olla Kaukokiidon kumppani sähköistymisen eturintamalla. Kokemukset ensimmäisestä täyssähköisestä kuorma-autosta ovat olleet pelkästään positiivisia”, kertoo Hemmon Kuljetuksen toimitusjohtaja Laura Akin.
Sähkökuorma-auto on sopimuskumppanien mukaan ympäristöystävällisin valinta, kun huomioidaan ajoneuvon koko elinkaari.
”Toimimme alalla, joka tuottaa päästöjä, ja otamme vastuullisuustyön tosissamme. Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat osa vastuullisuusmatkaamme; haluamme kasvattaa jo olemassa olevaa sähköautokantaamme ja kerryttää ennakkoluulottomasti lisää käyttökokemuksia teknologiasta”, lisää Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori.
Kaikkiaan Kaukokiidon ajossa on 30 vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivaa ajoneuvoa, joista 18 sähkökäyttöisiä ja 12 biokaasulla toimivia.
Oman vastuullisuustyönsä lisäksi Kaukokiito muistuttaa, että sen on tarjottava yritysasiakkailleen vaihtoehtoja logistiikan päästöjen vähentämiseksi.
”Logistiikkatoimijana olemme kiinteä osa asiakkaidemme arvoketjua. Ajoneuvoinvestointien lisäksi lanseerasimme viime vuonna Kaukokiito BIO -palvelun, joka toimittaa asiakkaidemme lähetykset uusiutuvalla dieselillä ja vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä jopa 90 % fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna”, Angervuori kertoo.
Sähkökalusto ei ole Kaukokiidon ainoa viimeaikainen vastuullisuusteko Turussa: viime kesänä Turun lentoaseman vieressä sijaitsevan terminaalin katolle asennettiin aurinkovoimala. Se parantaa terminaalin energiantuotannon omavaraisuusastetta ja vähentää CO₂-päästöjä vuositasolla noin 17,7 t. Noin 15 % terminaalin vuosittain käyttämästä energiasta saadaan aurinkovoimasta. Kesäkuukausina aurinkovoimasta saatu energia kattaa jopa 25 % kulutuksesta.