Scania toi V8-moottorin markkinoille vuonna 1969, joten jo 50 vuoden ajan se on houkutellut asiakaskuntaansa. Digitalisaatio, ilmastonmuutos sekä erilaiset tekniset ja yhteiskunnalliset muutokset tuovat kuitenkin suuria muutoksia kuljetusalalle. Miltä siis näyttää V8:n tulevaisuus?
”Mielestäni V8:lla on edessä vahva tulevaisuus”, toteaa Scanian V8-moottorien pääinsinööri Anders Gau itsevarmasti, ”Jos katsotaan peruutuspeilistä kymmenen tai 20 vuotta taaksepäin, moottorissa oli silloinkin kahdeksan sylinteriä ja kahdeksan mäntää, ja se näytti samanlaiselta kuin nykyään. Moottoria on toki kehitetty paljon viimeisen 20 vuoden aikana: olemme siirtyneet Euro III -päästöstandardista Euro VI:een ja lisänneet hevosvoimia 580:sta 730:een, ja lisäksi polttoainetaloutta on parannettu tuntuvasti. Moottorin tunnistaa silti yhä V8:ksi.”
Gaun mukaan V8 on parhaimmillaan – sekä nyt että tulevaisuudessa – raskaissa kuljetuksissa. ”Se on kestävä, suuritehoinen moottori, jonka polttoainetalous on todella hyvä. Siksi se soveltuu erinomaisesti raskaiden kuormien käsittelyyn esimerkiksi metsä- ja maanrakennustöissä. Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika, mutta myös tulevaisuudessa tarvitsemme raskaita kuorma-autoja raskaiden kuormien kuljetukseen näillä aloilla. Siksi myös tehokkaille V8-moottoreille on kysyntää”, hän uskoo.
Voisi kuvitella, että kasvanut tehontarve on tehnyt moottoreista myös suurempia ja siten enemmän kuluttavia. Scanian mukaan sen V8 on kuitenkin kehittynyt päinvastaiseen suuntaan: vuonna 2017 esitellyn uusimman mallin suurimmat parannukset ovat moottorin kehitys polttoainetehokkuudessa – keskimäärin viiden prosentin polttoaineensäästö – ja parempi kestävyys. Lisäksi se painaa 80 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä, sillä rakenne on yksinkertaisempi ja siinä on vähemmän osia.
Scanialla nähdään suurelle dieselkäyttöiselle moottorille tulevaisuutta myös kestävän kehityksen näkökulmasta. ”Jos sähköistys ei ole edennyt laajalti vuoteen 2030 mennessä, pitää meidän keksiä jotain sen tilalle, ja se jokin on energiatehokkuus. Hiilidioksidipäästöjen vähennyksestä noin 25 prosenttia pitää tulla energiatehokkaista ratkaisuista”, sanoo kestävän kehityksen ratkaisujen johtaja Jonas Nordh.
Hän selittää, että koska V8 voi kuljettaa isompia ja raskaampia kuormia, tarvitaan vähemmän kuorma-autoja ja kulutustaso pysyy samana, erityisesti kun hyödynnetään liike-energiaa. ”Tästä syystä V8 voi olla ympäristöystävällisen kuljettamisen markkinajohtaja”, Nordh uskoo.
Uusiutuvat polttoaineet tuovat nekin uusia mahdollisuuksia. ”Biopolttoaineita on saatavilla rajoitetusti, ja siksi niiden käyttö pitää keskittää töihin, joissa niitä todella tarvitaan. Niitä ei tarvita kaupunkikuljetuksiin, joissa sähköistäminen ja biokaasu voivat toimia paremmin. V8:n tehoa tarvitaan kuitenkin mäkisessä maastossa, kaivoksissa ja muissa käyttökohteissa, joissa vaaditaan 70–80 tonnin vetokykyä. Kun V8 730:n polttoaineena käytetään FAMEa tai HVO:ta, voidaan myös korjata hiilidioksidiongelmia”, arvioi Nordh.