Juomavalmistaja Hartwall on ottanut käyttöönsä Suomen ensimmäinen sähköllä kulkevan Volvo FH Aeron HCT-yhdistelmän. Sähköisen HCT-yhdistelmän käyttöönotto liittyy yhtiön kuljetusten päästövähennystoimiin. Vuonna 2021 yhtiö selvitti yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen kanssa erilaisia keinoja kotimaan kuljetusten pienentämiseen datan avulla.
“Logistiikassa syntyy noin 11 prosenttia koko arvoketjun päästöistä. Projektin kautta saimme konkreettisia oppeja siitä, millä keinoin päästöt saadaan kuriin”, kertoo Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho, joka kertoo laskelmien koskevan koko Royal Unibrew -konsernia.
Tutkimustulosten perusteella Hartwallilla on testattu päästöttömiä logistiikkaratkaisuja, ja nyt käyttöön hankittiin siis sähkökäyttöinen yli 31-metrinen ajoneuvoyhdistelmä. Juomalastissa Lahden ja Helsingin välillä kulkevan yhdistelmän päästöjen kerrotaan olevan jopa 100 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevissa autoissa.
Täysperävaunuyhdistelmän omistaa ja sitä operoi Storemen Logistics. Yhtiön toimitusjohtaja Jari Jokinen kertoo, että 21 tunnin vuorokausiajoon suunnitellun 68 tonnia painavan yhdistelmän lataaminen optimoidaan tarkoin. Asia on olennainen, sillä Volvo Trucksin mukaan toimintamatka täydellä kuormalla on 540 kWh:n akuston yhdellä latauksella noin 200 kilometriä.
“Hartwallilla pääsemme lataamaan akut lastauksen aikana uusien latauspisteiden ansiosta”, Jokinen kommentoi.
Hartwallin panimolle Lahteen on Destian toimesta asennettu Kempowerin latauspisteet.
Käyttöön otetun uuden täyssähköisen Aero-mallin lisäksi Hartwallilla on käytössä sähköllä kulkevia pakettiautoja ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakelussa. Lisäksi teillä liikkuu biokaasulla kulkevia ajoneuvoyhdistelmiä siirtoajossa ja biokaasulla kulkevia kuorma-autoja maaseutujakelussa. Haja-asutusalueilla Hartwall on siirtynyt osin yhdistettyihin kuljetuksiin, joka tarkoittaa sitä, että juomien lisäksi samassa kuljetuksessa voidaan toimittaa myös muita tuotteita.