Iveco Eurocargo CNG on valittu monipuolisuutensa ja kestävää kehitystä tukevien ominaisuuksiensa ansiosta valittu Sustainable Truck of the Year -palkinnon voittajaksi jakeluajoneuvojen kategoriassa. Raadin arvio perustuu useisiin tekijöihin, joista keskeisin on päästöjen vähentäminen.

Ivecon keskiraskaan luokan suosikkimalli Eurocargo on ollut tuotannossa vuodesta 1991 lähtien, ja pitkä historia yhdessä toimiviksi havaittujen ratkaisujen kanssa näkyy myös Eurocargon myyntimenestyksessä.

”Eurocargo on erinomainen keskiraskas ajoneuvo, sillä sen kantavuus on jopa 5,5 tonnia. Samalla se on kuitenkin ketterä, ja siitä syystä täydellinen esimerkiksi jakeluliikenteeseen kaupungeissa”, kertoo Tuomas Virén, Hedin Nordic Truck AB:n Country Sales Manager.

Eurocargo CNG on hiljattain nimetty arvostetun Sustainable Truck of the Year -palkinnon voittajaksi jakeluajoneuvojen kategoriassa. Tunnustusta on jaettu vuodesta 2016 italialaisen kuljetusalan julkaisun Vado e Tornon toimesta. Voittajan valitsee vuosittain alan toimittajista koostuva riippumaton raati. Tänä vuonna raati perusteli valintaansa seuraavasti:

”Eurocargo on ollut osa kuorma-autojen historiaa yli kolme vuosikymmentä. Se on säilyttänyt vetovoimansa ja kilpailukykynsä perusfilosofiaansa muuttamatta. Myös uusin versio on ennen kaikkea monikäyttöisyyden symboli, ja on menestyksekäs useissa eri käyttötarkoituksissa. Nyt sillä on entistä tyylikkäämpi ulkoasu ja laajempi valikoima erilaisia toimintoja.”

Jakeluajoneuvojen kategorian voittajana Eurocargo on osoittanut vahvuutensa kaupunkiajossa. Ajoneuvoa voidaan kuitenkin mukauttaa laajasti eri tehtäviin, käyttötarkoituksiin ja tarpeisiin.


”Eurocargo on toimintavarma, vankka ja luotettava kuorma-auto, joka tarjoaa kuljettajalle korkean ajomukavuuden. Nämä ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia paitsi jakelusegmentissä, myös esimerkiksi jätehuollossa. Saatavilla olevat eri polttoainevaihtoehdot tekevät ajoneuvosta joustavan ja monikäyttöisen. Valitsemalla biokaasun voi säilyttää dieselmallin toiminnot ja samalla pienentää ympäristöjalanjälkeä”, Tuomas Virén selventää ja jatkaa:

”Kuorma-auto on lisäksi rakennettu modulaariselle ohjaamoalustalle, joka mahdollistaa räätälöitävyyden. Siinä on 6,7-litrainen CNG-moottori kolmessa tehovaihtoehdossa: 220 hv, 250 hv ja 280 hv. Lisääntyneen kapasiteetin ja tehon lisäksi Eurocargo tarjoaa myös alhaisen polttoaineenkulutuksen sekä jopa 10 % pienemmät CO2-päästöt. Tämä tekee Eurocargosta tärkeän kumppanin ympäristöllisten ja sosiaalisten kestävyystavoitteiden saavuttamisessa sekä erinomaisen esimerkin kiertotaloudesta biokaasun käyttömahdollisuuden ansiosta.”

Tuorein malli ajan tasalla

Uusi Eurocargo on ajoneuvon kehittynein malli tähän mennessä. Ajoneuvossa on muun muassa uudistettu digitaalinen kuljettajaympäristö, uudet ADAS-järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems), kehittyneeseen yhdistettävyyteen perustuvat digitaaliset palvelut. Eurocargo on varustettu FPT Industrialin suunnittelemilla ja valmistamilla uuden sukupolven Tector 7 (N67) CNG-moottoreilla. Moottorit ovat saatavilla koko mallisarjaan.