Kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen vuoden 2024 loppuun asti voimassa oleva hankintatuki on vauhdittanut raskaan liikenteen käyttövoimamuutosta. Kuorma-autojen hankintatuen määräraha varattiin loppuun 29.8.
Tämän vuoden tähänastiset rekisteröintitilastot eivät kokonaisuutena näytä kovinkaan valoisilta, kun niitä tarkastellaan ajoneuvoryhmittäin. Uusia kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 2 671 mikä on noin 15,3 prosenttia viime vuoden tammi-syyskuuta vähemmän. Syyskuussa kuitenkin ensirekisteröitiin 234 uutta kuorma-autoa, mikä oli noin 5,9 prosenttia viime vuoden syyskuuta enemmän.
Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 2 088, joka on 9,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 115, joka on 22,3 prosenttia viime vuotta vähemmän. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on rekisteröity 468, joka on 32,1 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.
Uusia linja-autoja on tammi-syyskuussa rekisteröity 475, mikä puolestaan on yli kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna.
Syyskuussa rekisteröitiin 4601 uutta henkilöautoa, mikä on 38,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 55 507 uutta henkilöautoa, mikä on noin 19,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-syyskuussa.
Uusia pakettiautoja rekisteröitiin syyskuussa 687, mikä on 39,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity tammi-syyskuussa aikana 7 505, mikä on 11,5 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.
”Syyskuun iso pudotus henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinneissä johtuu kuun alussa voimaan tulleesta arvonlisäveron nostosta, joka aikaisti rekisteröintejä heinä-elokuulle. Talouden matalasuhdanteesta johtuva uusien autojen heikko kysyntä ennakoi poikkeuksellisen vähän rekisteröintejä myös lähikuukausille”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 5 prosenttia viime vuotta enemmän. Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 1,3 prosenttia viime vuoden syyskuuta enemmän.
Hankintatuki on kirittänyt kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintaa
Kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen vuoden 2024 loppuun asti voimassa oleva hankintatuki on vauhdittanut raskaan liikenteen käyttövoimamuutosta. Kuorma-autojen hankintatuen määräraha varattiin loppuun 29.8. Heinä-elokuussa jätettiin paljon hakemuksia kaasukuorma-autoista, kun alkoi olla ilmeistä että tukimääräraha varataan loppuun syksyn aikana.
Kaasukuorma-autoista hakemuksia on jätetty koko tukikauden aikana yhteensä 286, joista 127 tänä vuonna. Noin 70 prosenttia kaasukuorma-autojen hakemuksista on jätetty nesteytettyä kaasua käyttävistä kuorma-autoista. Sähkökuorma-autoista hakemuksia jätettiin hieman yli 100.
Kaasukuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 92 kappaletta, joka on lähes sama määrä kuin koko viime vuonna. Tänä vuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista kaasukäyttöisiä on ollut 3,8 prosenttia, kun osuus oli viime vuonna 2,5 prosenttia.
”Hankintatukien merkitys on ollut suuri kuorma-autokannan käyttövoimamurroksen käynnistämisessä. Päästötavoitteiden saavuttamiseksi tuen jatkaminen olisi erittäin perusteltua”, painottaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuen määrärahaa on edelleen jäljellä. Tukea voivat hakea yritysten lisäksi myös kotitaloudet. Tukea voi hakea vuoden 2024 loppuun asti.
Sähkökäyttöisten jakeluautojen houkuttelevuuteen lisävauhtia ajokorttikokeilusta
Suomi ei ole ottanut käyttöön EU:n ajokorttidirektiivin sallimaan joustoa, jonka avulla B-kortilla saa ajaa vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa kevyttä kuorma-autoa 4 250 kg kokonaismassaan saakka. Jousto on käytössä yli puolessa EU-maista ja kaikissa muissa pohjoismaissa. Esimerkiksi Ruotsissa käynnistettiin heinäkuun alussa kokeilu, jossa kevyttä sähkökäyttöistä kuorma-autoa voi ajaa B-kortilla. Autoalan edunvalvontajärjestöjen mukaan Suomessa tulisikin käynnistää ripeästi ajokorttiasetuksen muutos, joka mahdollistaisi samanlaisen kokeilun kuin Ruotsissa.
Sähköpakettiautoissa tarvitaan suurempaa kokonaismassaa kuljetuskapasiteetin säilyttämiseksi, koska ajovoima-akku lisää sähköauton painoa. Nykylainsäädännön mukaan kokonaismassaltaan yli 3 500 kg ajoneuvon kuljettajalta edellytetään kuorma-autoajokortti eli C-korttia ja kuorma-auton kuljettamisen ammattipätevyyttä.
Raskaan liikenteen kuljettajapulan vuoksi yritysten on riskialtista investoida sähköisiin C-ajo-oikeuden vaativiin kevytkuorma-autoihin. Mikäli EU:n sallimaa joustoa ei oteta käyttöön Suomessa, uhkaa sähköisten jakeluautojen yleistyminen jäädä useita vuosia jälkeen muista verrokkimaista, Autoalan Keskusliitto ry sekä Autotuojat ja -teollisuus ry muistuttavat.