Gasum kehittää pohjoismaista kaasutankkausasemaverkostoa avaamalla neljä uutta kaasutankkausasemaa eri puolille Suomea. Suunnitellut asemat tulevat palvelemaan raskasta kalustoa ja henkilöautoilijoita.
Energiayhtiö Gasum suunnittelee avaavansa Suomeen tulevien kuukausien aikana neljä uutta kaasutankkausasemaa. Pirkkalaan, Kotkaan, Sipooseen ja Hämeenlinnaan avattavat asemat palvelevat sekä raskasta liikennettä että henkilöautoja.
Gasum on panostanut voimakkaasti Pohjoismaisen raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkoston rakentamiseen viimeisen kahden vuoden aikana. Yhtiön tavoitteena oli toteuttaa yhdessä eri toimijoiden kanssa 50 raskaan liikenteen kaasutankkausaseman verkosto Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan kuluvan vuosikymmenen alkuun mennessä. Hanke onkin edennyt suunnitelman mukaisesti.
Uusista kohteista Pirkkalan, Kotkan ja Sipoon asemilta tulee olemaan saatavilla sekä nesteytettyä (LNG) että paineistettua (CNG) kaasua. Hämeenlinnan asema on erityisesti raskaalle kalustolle suunnattu paineistetun kaasun asema, jonka suunnittelussa on huomioitu mm. alueella kaasulla toimiva julkinen liikenne. Kaikilta tankkausasemilta jaellaan niin maa- kuin biokaasua. Kotkassa ja Pirkkalassa asemat ovat alueiden ensimmäiset raskaan kaluston LNG:tä tarjoavat asemat laajentaen kaasutankkausasemaverkoston maantieteellistä kattavuutta. Sipooseen ja Hämeenlinnaan rakennettavat asemat puolestaan vahvistavat vilkasliikenteisen alueen olemassa olevaa kaasuasemaverkostoa. Suunnitteilla olevat asemat lisäävät kaasun saatavuutta raskaan kaluston lisäksi henkilö- ja jäteautoille sekä jakeluliikenteelle. Suomessa on tällä hetkellä noin 16 000 kaasuajoneuvoa. Määrä kasvaa jatkuvasti, joten asemien tuomalle uudelle tankkauskapasiteetille on tarvetta.
”LNG-puolella uudet asemat vahvistavat merkittävästi tankkauskapasiteettia ja tukevat kasvavaa trendiä kaasun kiinnostavuudesta. Suunniteltujen asemien myötä nesteytettyä kaasua käyttävälle raskaalle liikenteelle tarkoitettu tankkausverkosto kasvaa yhteensä 14 tankkausasemaan. Tutkimuksen mukaan jopa 59 prosenttia kuljetusyrityksistä on kiinnostunut kaasusta. Uudet asemat auttavat asiakkaidemme reittisuunnittelua ja tukevat kaasuun siirtymistä”, kertoo Gasumin Suomen liikenneyksikön maajohtaja Olli Paasio.
Kaasukäyttöiset raskaan liikenteen ajoneuvot tarjoavat mahdollisuuden vähentää maantieliikenteen päästöjä tehokkaasti. Yritysten siirtymistä kaasukuorma-autoihin kannustetaan myös valtion tarjoamalla hankintatuella. Hankintatuki on otettu erittäin positiivisesti vastaan, ja uusia kaasukuorma-autoja on odotettavissa jatkuvasti lisää Suomen maanteille.
Gasumilla on Pohjoismaissa noin sata kaasutankkausasemaa, joista yli 30 asemaa jakelee nesteytettyä kaasua Pohjoismaissa palvellen raskasta runkoliikennettä. Paineistetun kaasun tankkausasemat tarjoavat ratkaisun raskaammalle jakeluliikenteelle, busseille, jäteautoille sekä henkilöautoille. Eurooppalainen raskaan liikenteen nesteytetyn kaasun tankkausasema verkosto on kasvussa, nykyisin maantieliikenteen LNG-asemia on jo yli 400 Euroopassa.
Gasumin uusien kaasutankkausasemien ovat seuraavat, ja avaamisajankohdista tiedotetaan aikataulujen tarkentuessa:
- Teollisuustie 2, Pirkkala (LNG + CNG)
- Turun valtatie 199, Hämeenlinna (CNG)
- Jylpyntie 38, Kotka (LNG + CNG)
- Keuksuontie 2, Sipoo (LNG + CNG)