Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana jääneet 6,2 prosenttia viime vuoden alkuvuotta alemmas. Kaikkiaan kuorma-autoja on rekisteröity tammi-kesäkuussa 1 982.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan autojen kokonaisrekisteröintimäärät hipovat jo surkeudessaan 1990-luvun alun lamavuosien tasoa. Kuorma- ja pakettiautoissa kysyntä on jäämässä edellisvuosista, mutta ammattiliikenteen ajoneuvojen rekisteröinneissä odotetaan kuitenkin hienoista kasvua ensi vuodelle.
Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana jääneet 6,2 prosenttia viime vuoden alkuvuotta alemmas. Kaikkiaan kuorma-autoja on rekisteröity tammi-kesäkuussa 1 982. Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 1 514, joka on 2,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 92, joka on 13,2 prosenttia viime vuotta vähemmän. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on rekisteröity 376, joka on 17,4 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän.
Kuorma-autoja ensirekisteröitiin kesäkuussa yhteensä 328, mikä on 19,4 prosenttia viime vuoden kesäkuuta vähemmän. Kuorma-autojen ensirekisteröintien arvioidaan tänä vuonna jäävän noin 3 200 autoon, kun viime vuonna rekisteröitiin 3 949 uutta kuorma-autoa. Kuorma-autojen ensirekisteröintien määrän ennakoidaan kääntyvän kasvuun ensi vuonna.
Uusia pakettiautoja rekisteröitiin kesäkuussa 1 023, mikä on 13,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity alkuvuoden aikana 5 624, mikä on 7,6 prosenttia viime vuoden ensimmäistä vuosipuolikasta vähemmän. Tänä vuonna pakettiautojen ensirekisteröintien ennakoidaan jäävän noin 10 000 autoon, kun viime vuonna rekisteröitiin hieman yli 11 000 pakettiautoa. Vuonna 2025 myös pakettiautomarkkinan ennakoidaan kääntyvän hienoiseen kasvuun.
Linja-autojen rekisteröinnit jo kasvussa
Uusia linja-autoja on alkuvuoden aikana rekisteröity yhteensä 260, kun samaan aikaan viime vuonna määrä oli 115. Alkuvuonna rekisteröidyistä linja-autoista noin puolet on ollut kaupunkiliikenteen sähköbusseja ja noin 40 prosenttia dieselkäyttöisiä alle 30-paikkaisia pienikokoisia linja-autoja. Rekisteröintien määrä on alkuvuonna kivunnut poikkeuksellisen korkealle, sillä linja-autoja on vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana rekisteröity tätä enemmän viimeksi vuonna 2014.
Rekisteröintien kasvun taustalla on kaupunkiliikenteen kilpailutettujen hankintojen ajoittuminen touko-kesäkuulle. Lisäksi pienikokoisten linja-autojen kysyntä on piristynyt alkuvuoden aikana. Pienten linja-autojen kannan uusiutuminen hidastui vuosina 2020–2023 poikkeuksellisen heikon bussiliikenteen kysynnän varjostamana. Tänä vuonna on rekisteröity lähes kaksinkertainen määrä pienikokoisia linja-autoja kuin keskimäärin vuosien 2020–2023 alkupuolikkaiden aikana.
Henkilöautoissa merkittävä vähennys
Alkuvuoden aikana on rekisteröity 39 157 uutta henkilöautoa. Määrä on 16,5 prosenttia viime vuoden ensimmäisen vuosipuolikkaan lukemaa pienempi. Kesäkuussa rekisteröitiin 6 764 uutta henkilöautoa, mikä on 26,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.
Alkuvuoden aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 27 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Bensiiniautojen osuus alkuvuoden ensirekisteröinneistä ollut noin 47 prosenttia ja dieselautojen noin 6 prosenttia. Täyssähköautojen osuus on hieman alempi kuin viime vuoden ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana, jolloin 33 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköisiä.
”Sähköautojen kysynnän ennakoidaan hieman kasvavan loppuvuoden aikana, mutta niiden osuus ensirekisteröinneistä on tänä vuonna jäämässä viime vuoden ennätyslukemaa alemmas. Sähköautoja rekisteröitiin viime vuonna poikkeuksellisen paljon aiempien vuosien hyvän tilauskannan siivittämänä”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Autoala ennakoi, että uusia henkilöautoja rekisteröidään tänä vuonna vain noin 75 000. Määrä olisi noin 14 prosenttia pienempi kuin viime vuonna. Korkea korkotaso, epävarmuus talouskehityksestä ja heikko kuluttajaluottamus ovat vähentäneet erityisesti kotitalouksien mahdollisuuksia hankkia uusi auto. Lisäksi käytettynä maahantuoduista autoista on tullut monille houkutteleva vaihtoehto uuden auton hankinnalle. Uusien autojen kysyntä on viimeksi ollut näin alhaalla vuonna 1994, kun talous kääntyi 1990-luvun alussa syvään taantumaan.
”Uusien autojen ensirekisteröintien ennakoidaan ensi vuonna kääntyvän maltilliseen kasvuun ja kipuavan noin 82 000 henkilöauton tasoon. Talouden kääntyminen kasvuun, korkotason hidas aleneminen ja hidastunut inflaatio piristävät uuden auton markkinaa, mutta käänne näkyy rekisteröinneissä hitaasti”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Käytetty henkilöauto hankitaan yhä useammin autoliikkeestä
Käytettyjen autojen kauppa on ollut vilkasta koko alkuvuoden ajan. Erityisesti vuoden ensimmäinen neljännes oli käytettyjen autojen kaupassa vilkasta aikaa. Alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 6 prosenttia viime vuotta enemmän ja lähes 160 000 käytettyä henkilöautoa on löytänyt alkuvuoden aikana uuden omistajan autoliikkeiden kautta. Kesäkuussa käytettyjen autojen kauppa kääntyi autoliikkeissä kuitenkin hienoiseen noin 0,9 prosentin laskuun viime vuoden kesäkuuhun verrattuna.
Käytetty auto hankintaan nykyisin yhä useammin autoliikkeen kautta – autoliikkeiden osuus käytettyjen autojen autokaupasta on kasvanut tänä vuonna noin 54 prosenttiin. Osuus on viitenä edellisenä vuonna ollut keskimäärin 50 prosenttia.